Ostatnio dodane
Szukaj
Gościmy
Odwiedza nas 46 gości oraz 0 użytkowników.
- Szczegóły
- Odsłony: 14494
WARTO PRZECZYTAĆ
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
luty 2021
Tydzień pierwszy: Bale w karnawale!
Cele ogólne:
Rozwijanie poczucia rytmu i określanie charakteru piosenki.
Rozwijanie sprawności manualnych i poszerzanie doświadczeń plastycznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Uważnie słucha piosenki; wypowiada się na jej temat; rytmicznie klaszcze.
Ozdabia rysunek; prawidłowo posługuje się stemplami.
Tydzień drugi i trzeci: Próbujemy mierzyć.
Cele ogólne:
Porównywanie długości przedmiotów;
Prawidłowe posługiwanie się określeniami: wysoki, niski;
Rozwijanie umiejętności określania ciężaru przedmiotów.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Porównuje długości przedmiotów;
Stosuje słowa: wysoki i niski;
Podaje przykłady lekkich i ciężkich przedmiotów.
Tydzień czwarty: Czy jesteśmy sami w kosmosie?
Cele ogólne:
Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy;
Rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, kiedy jest dzień a kiedy noc;
Wyraża swoje pomysły w ekspresji plastycznej;
Piosenka: Mis z laleczką.
Miś z laleczką podskakują tak,
podskakują tak: raz i dwa.
Gdy poleczkę wytupują tak,
Wytupują tak: raz i dwa.
Miś zabawnie głowa kiwa tak,
kiwa tak: raz i dwa.
A laleczka się zaśmiewa,
się zaśmiewa tak: cha, cha, cha.
Miś z laleczką tańczą ładnie tak,
tańczą ładnie tak: raz i dwa.
Już poleczka idzie składnie tak,
idzie składnie tak: raz i dwa.
I my także spróbujemy tak,
spróbujemy tak: raz i dwa.,
I poleczkę wytupiemy tak,
wytupiemy tak: raz i dwa.
Wiersz: Ziemia
Ziemia to nasza planeta
i na niej wszyscy mieszkamy.
Jest domem dla ludzi i zwierząt,
Więc za to ją bardzo kochamy.
Tydzień pierwszy: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach publicznych.
Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola.
Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy.
Poznanie różnych rodzajów placówek handlowych i ich asortymentu.
Przewidywane efekty
tworzy zbiór o określonej liczbie elementów
bierze czynny udział w przygotowaniach do zabawy
rozpoznaje dźwięki instrumentów
poznaje wygląd środków płatniczych
Tydzień drugi: Zima to jest super sprawa
Cele ogólne:
Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu.
Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci.
Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych i zabawach na śniegu.
Przewidywane efekty
obserwuje zjawiska pogodowe związane z zimą
doskonali sprawność motoryczną dłoni
kreśli wzory grafomotoryczne
nazywa sporty zimowe
Tydzień trzeci: Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze
Cele ogólne:
Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu.
Składanie prostych konstrukcji z papieru.
Stworzenie okazji do obserwacji obiektów w powietrzu i na wodzie w toku zabaw badawczych.
Przewidywane efekty
wie, jaki pojazd pływa, jedzie, lata
rytmicznie tupie i klaszcze
poznaje orientację w przestrzeni i w schemacie ciała
Tydzień czwarty: Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę
Cele ogólne:
Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z różnego rodzaju materiału.
Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w role.
Poznawanie tekstów bajek, dostrzeganie podobieństw między nimi.
Przewidywane efekty
poznaje zasady obowiązujące w teatrze
przedstawia sceny z bajki
doskonali uwagę, pamięć i spostrzegawczość
Piosenka Piosenka,, Boogie boogie woogie''
Boogie boogie woogie
Do przodu prawą rękę daj
Do tyłu prawą rękę daj
Do przodu prawą rękę daj
I pomachaj nią
Bo przy boogie woogie trzeba pokręcić się
No i klaskać trzeba raz, dwa, trzy
Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten
Do przodu lewą rękę daj
Do tyłu lewą rękę daj
Do przodu lewą rękę daj
I pomachaj nią
Bo przy boogie woogie trzeba pokręcić się
No i klaskać trzeba raz, dwa, trzy
Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten
Do przodu prawą nogę daj
Do tyłu prawą nogę daj
Do przodu prawą nogę daj
I pomachaj nią
Bo przy boogie woogie trzeba pokręcić się
No i klaskać trzeba raz, dwa, trzy
Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten
Do przodu lewą nogę daj
Do tyłu lewą nogę daj
Do przodu lewą nogę daj
I pomachaj nią
Bo przy boogie woogie trzeba pokręcić się
No i klaskać trzeba raz, dwa, trzy
Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten
Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten
Wiersz Karnawał Z. Dmitroca
W karnawale, w karnawale
Dookoła wielkie bale,
Gdy orkiestra pięknie gra,
Dobry humor każdy ma!
Bal maskowy, bal maskowy
Jest naprawdę pomysłowy,
Można przebrać się za jeża,
Krasnoludka lub rycerza.
Tydzień pierwszy: Spotkanie z bajką
Cele ogólne:
Rozwijanie czynnego słownika dziecka.
Rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych.
Rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowo - wzrokowej, pamięci ruchowej.
Cele szczegółowe:
Wzbogaca swój czynny słownik.
Kształci szybką reakcję na sygnał słuchowy i wzrokowy
Rozwija koordynację słuchowo-ruchowo-wzrokową
Tydzień drugi: Zabawy w karnawale
Cele ogólne:
Rozwijanie pamięci wzrokowej.
Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyróżnianie pierwszej i ostatniej sylaby.
Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności.
Cele szczegółowe:
Rozwija analizę i syntezę słuchową.
Prawidłowo przelicza i porównuje liczebność zbiorów.
Tydzień trzeci: W dawnych czasach
Cele ogólne:
Tworzenie zbiorów czteroelementowych.
Kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji.
Wykonywanie poleceń według instrukcji słownej lub obrazkowej.
Tworzenie improwizacji ruchowych, rytmicznych, itp.
Cele szczegółowe:
Podejmuje zdrową rywalizację, właściwie reaguje na porażkę
Ilustruje ruchem ciała treść piosenki, opowiadania
Wykonuje polecenia zgodnie z instrukcją nauczyciela.
Tydzień czwarty: Kiedy patrzę w niebo
Cel ogólne:
Wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych; posługiwanie się pojęciami najpierw, potem, na końcu.
Rozwijanie umiejętności współdziałania w małym zespole.
Dawanie możliwości swobodnego wypowiadania się słowem, ruchem, rysunkiem.
Zachęcanie do prezentowania siebie, swoich upodobań oraz osiągnięć przed grupą, przezwyciężanie nieśmiałości.
Stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców.
Cele szczegółowe:
Prawidłowo stosuje sekwencje czasowe.
Prezentuje się na forum grupy, przełamuje nieśmiałość.
Zgodnie współdziała w zespole.
Piosenka pt.,, Magiczna moc bajek”
Bajki z nami rozmawiają
W domach, szkołach i przedszkolach
Bawią, radzą i wspierają
Taka właśnie jest Ich rola.
Ref: Bajki moc magiczną mają
Dobrym słowem dzielą się
Nasz serca otwierają
I kto czyta o tym wie.
Bajki z półek nas wołają
Mamy z nimi przygód wiele
Do czytania zapraszają
To najlepsi przyjaciele.
Ref: Bajki moc magiczną mają….
Bajki uczą i wzruszają
są krainą pięknych marzeń
wyobraźnię rozwijają
dobrze jest nam co dzień razem.
Ref: Bajki moc magiczną mają….
Wiersz pt.,, Postacie z bajek”
Chcę dziś spotkać kota w butach
Lub Kopciuszka bucik znaleźć
Chce zamieszkać w cudnej bajce
Zamków wielkich zwiedzać sale
Krasnoludka śliczną czapkę
Chcę na głowę włożyć brata
W telewizor razem wskoczyć
Wprost do bajkowego świata.
Tydzień pierwszy: Spotkanie z bajką
Cele ogólne:
Rozwijanie czynnego słownika dziecka.
Rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych.
Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej, pamięci ruchowej.
Cele szczegółowe:
Wzbogaca swój czynny słowni.
Kształci szybką reakcję na sygnał słuchowy i wzrokowy
Rozwija koordynację słuchowo-ruchowo-wzrokową
Tydzień drugi: Zabawy w karnawale
Cele ogólne:
Rozwijanie pamięci wzrokowej.
Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; wyróżnianie pierwszej i ostatniej sylaby.
Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności.
Cele szczegółowe:
Rozwija analizę i syntezę słuchową.
Prawidłowo przelicza i porównuje liczebność zbiorów.
Tydzień trzeci: W dawnych czasach
Cele ogólne:
Tworzenie zbiorów 4- elementowych.
Kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji.
Wykonywanie poleceń według instrukcji słownej lub obrazkowej.
Tworzenie improwizacji ruchowych, rytmicznych, itp.
Cele szczegółowe:
Podejmuje zdrową rywalizację, właściwie reaguje na porażkę
Ilustruje ruchem ciała treść piosenki, opowiadania
Wykonuje polecenia zgodnie z instrukcją nauczyciela.
Tydzień czwarty: Kiedy patrzę w niebo
Cel ogólne:
Wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych; posługiwanie się pojęciami najpierw, potem, na końcu.
Rozwijanie umiejętności współdziałania w małym zespole.
Dawanie możliwości swobodnego wypowiadania się słowem, ruchem, rysunkiem.
Zachęcanie do prezentowania siebie, swoich upodobań oraz osiągnięć przed grupą, przezwyciężanie nieśmiałości.
Cele szczegółowe:
Prawidłowo stosuje sekwencje czasowe.
Prezentuje się na forum grupy, przełamuje nieśmiałość.
Zgodnie współdziała w zespole.
Piosenka „Dinozaury”
sł. Ewa Stadtmüller
muz. Urszula Borkowska
Dinozaurów nie ma z nami dawno już.
Nawet ślady ich przysypał czasu kurz.
Można spotkać dinozaura tylko w snach,
jak paprocie skubie wielkie, że aż strach.
Tam gdzie kiedyś tych paproci szumiał las leżą złoża węgla,
który grzeje nas.
A gdzie góry i doliny że ho, ho,
było kiedyś pełne piasku morza dno.
Tam gdzie fale rozmawiały: bul, bul, bul,
pozostała w głębi ziemi biała sól.
Czy ktoś mógłby czas zatrzymać?
Chyba nie. Jak tu będzie za lat tysiąc?
Kto to wie?
Wiersz „Karnawał”
Z Nowym Rokiem szedł karnawał,
przebieraniem się zabawiał.
W instrumenty przebrał drzewa,
wiatr w gałęziach pieśni śpiewał.
Przebrał dzieci, spójrzcie sami,
są Indianie z piratami
i serpentyn widać zwoje,
są krasnale, są kowboje.
Jest biedronka z muchomorkiem,
przyszli także Bolek z Lolkiem,
sznur korali ma cyganka,
w stroju z frędzli jest Indianka.
I balony lecą w górę,
ktoś czerwony ma kapturek,
jest karnawał, dzieci tańczą,
gra muzyka przebierańcom.
Tydzień pierwszy: Nasze ulubione baśnie
rozwijanie zainteresowania różnymi rodzajami książek jako źródłem wiedzy
kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
rozwijanie czynnego słownika dziecka
rozwijanie analizy i syntezy słuchowej , dzielenie wyrazów na sylaby i głoski
rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności
kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazu: smok.
Tydzień drugi: Karnawał
rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej, pamięci ruchowej
rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych.
stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców
wprowadzenie liczby 6 jako symbolu i do kodowania informacji dotyczących liczebników
wdrażanie do wydzielania części wspólnej zbiorów.
Tydzień trzeci: W dawnych czasach
rozwijanie pamięci wzrokowej.
rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.
wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych;
posługiwanie się pojęciami: najpierw, potem, na końcu
wykonywanie czynności pomiaru długości w zabawach i doświadczeniach
rozwijanie umiejętności dodawania na zbiorach.
Tydzień czwarty: Kiedy patrzę w niebo
przestrzeganie ustalonych zasad w grupie przedszkolnej, w ogrodzie przedszkolnym, w trakcie spacerów
kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji
kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazu rakieta
wprowadzenie liczby 7 jako symbou i do kodowania informacji dotyczących liczebników
rozwijanie umiejętności dodawania na zbiorach.
zachęcanie do uzasadniania swojego zdania w swobodnych rozmowach
zachęcanie do samodzielności w zakresie dbania o porządek w kącikach, w szafkach indywidualnych w szatni
Tydzień pierwszy: Baśnie , bajki , legendy
Cele ogólne:
Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wyciągania wniosków.
Ćwiczenie percepcji słuchowej na podstawie rymów.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Doskonali umiejętności grafomotoryczne.
Potrafi narysować postacie z baśni.
Tydzień drugi: Bale , bale w karnawale
Cele ogólne:
Poszerzenie wiedzy dzieci na temat zabaw karnawałowych.
Doskonalenie myślenia twórczego i i logicznego..
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie , jak można bawić sie w karnawale.
Rozumie pojęcie karnawał.
Tydzień trzeci ;W dawnych czasach.
Cele ogólne:
Doskonalenie umiejętności poszukiwania informacji w różnych źródłach..
Doskonali spostrzeganie i porównanie.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Prowadzi zabawy badawcze.
Wie, jak można robić odciski z masy solnej.
Tydzień czwarty: Wynalazki.
Cele ogólne:.
Usprawnia analizę słuchową i wzrokową.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Dzieli wyrazy na głoski i sylaby.
Potrafi czytać globalnie.
„Bal baloników”- Wiersz
Łucja Prus
Był sobie raz balonik
Niebieski w kropki złote
Nie umiał wcale latać
Choć wielką miał ochotę
Aż przyszła noc gwiaździsta
Noc tańca i muzyki
Tej nocy sam karnawał
Rozdawał baloniki
Na złotych były nitkach,
Na cienkich, srebrnych sznurkach
Fruwały i tańczyły
Leciutko niby piórko
Już całe miasto tańczy
Walczyka w takt muzyki
Wirują nad głowami
Wesołe baloniki
Piosenka ,,Lubimy bajki’’
S.Karaszewski
1. Oj rety, rety, co tu się dzieje,
wszędzie są wróżki i czarodzieje.
To nie do wiary, ja chyba śnię,
wszystko, co zechcę, to spełnia się!
Ref.: No, bo my lubimy bajki,
wtedy, kiedy jest nam źle.
My lubimy takie bajki,
które dobrze kończą się.
2. Jeden ruch różdżką, jedno zaklęcie,
oto księżniczka tańcuje z księciem.
Wróżka Kopciuszka stroi na bal,
tylko macochy trochę mi żal.
Ref.: No, bo my …
Tydzień pierwszy: W świecie baśni.
Cel główny:
Wzbudzanie zainteresowania literaturą.
Kontakt z literaturą i czasopismami..
Cele operacyjne (dziecko):
odpowiada na pytania dotyczące utworu
rozwiązuje zagadki
określa wygląd bohater utworu literackiego
śpiewa piosenkę
sprawnie wycina obrazki
liczy w zakresie 6
określa, w którym zbiorze jest więcej lub mniej elementów
składa obrazek z części
rysuje bohatera utworu literackiego
Tydzień drugi: Zimowe zabawy.
Cel główny:
Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą.
Poznawanie zjawisk charakterystycznych dla zimy i nazywanie ich.
Poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
Cele operacyjne (dziecko):
wypowiada się na temat opowiadania
rozwiązuje i układa zagadki
wyraża muzykę ruchem
wykonuje pracę plastyczną współdziałając w zespole
wykonuje obliczenia
reaguje odpowiednim ruchem na polecenia
wykorzystuje w pracy technikę stemplowania
śpiewa piosenkę i bawi się przy niej
realizuje własne pomysły
aktywnie uczestniczy w zabawach na śniegu
wyklaskuje rytm refrenu piosenki
.
Tydzień trzeci: Tak mija nam czas.
Cel główny:
Dostrzeżenie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
Nazywanie pór dnia rano, południe, popołudnie i wieczór i nocy.
Cele operacyjne (dziecko):
wie na czym polega praca zegarmistrza
wymienia nazwy miesięcy
uczestniczy w ćwiczeniach
rozróżnia zdania prawdziwe i fałszywe
określa wysokość dźwięków
wymienia nazwy pór dnia
stosuje słowa: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
wykonuje pracę na temat zawodu, który chciałoby wykonywać w przyszłości
wie w jaki sposób posługiwać się nożyczkami
ilustruje wiersz ruchem
Tydzień czwarty: Czy jesteśmy sami w kosmosie?.
Cel główny:
Poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego.
Poznawanie modeli kuli ziemskiej – globusa.
Cele operacyjne (dziecko):
wskazuje na mapie kontynenty i oceany
wymienia nazwy kontynentów
wypowiada się na temat Układu Słonecznego
wie kim był Mikołaj Kopernik
wie kim jest kosmonauta i astronauta
wymienia nazwy niektórych planet Układu Słonecznego
liczy w zakresie 10 i więcej
wykonuje formę przestrzenną - rakietę – z wykorzystaniem plastikowej butelki
opowiada zakończenie opowiadania na podstawie rysunku
rozpoznaje kierunek linii melodycznej
dzieli proste słowa na głoski
Wiersz: „Duży chłopiec”
l.Łącz
Minął rok i jestem duży –
nie boję się nawet burzy!
I na sankach jeździć umiem,
polecenia już rozumiem,
które mi wydaje tata,
żebym nie był fajtłapa!
W zeszłym roku byłem mały,
nawet się dziewczynki śmiał.
Że się boje deszczu, śniegu –
teraz mogę iść na biegun.
Bo w tym roku jestem duży,
nie boję się nawet burzy
Piosenka: „Zimowa wyliczanka”
sł. P.Smoczyński muz. W.kaleta
Idzie sobie styczeń ścieżką,
rzucił w zimę białą śnieżką.
Zdjęła zima rękawiczki,
uszczypnęła go w policzki.
Ref. Czapka, szalik, łyżwy, sanki
to są słowa wyliczanki.
Rękawiczki, narty, mróz,
śniegu pełen wóz.
Idzie styczeń na wycieczkę,
Nie wie, jak przeskoczyć rzeczkę.
Dziesięć minut popracował,
most lodowy wybudował.
Ref. Czapka, szalik, łyżwy, sanki…
Usiadł styczeń koło drogi,
Bo mu bardzo zmarzły nogi.
Zima się ulitowała,
ciepłe buty darowała.
Rej. Czapka, szalik, łyżwy, sanki…
Tydzień pierwszy: Baśnie, bajki, legendy
Cele ogólne:
Wzbudzanie zainteresowania literaturą dziecięcą.
Wdrażanie do rozumienia następstw czasowych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Interesuje się baśniami, potrafi uważnie słuchać.
Posługuje się pojęciami: najpierw, potem, na końcu.
Tydzień drugi: Bale, bale w karnawale
Cele ogólne:
Rozwijanie umiejętności twórczych podczas rysowania i malowania.
Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Tworzy ciekawe i niebanalne rysunki posługując się różnymi technikami plastycznymi.
Przelicza w dostępnym zakresie, porównuje liczebność zbiorów.
Tydzień trzeci: W dawnych czasach
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności planowania kolejnych etapów pracy.
Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania podanej głoski w wyrazach.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Doskonali umiejętność wypowiadania się na określony temat.
Dokonuje analizy i syntezy słuchowej.
Tydzień czwarty: Wynalazki
Cele ogólne:
Rozwijanie czynnego słownika dziecka.
Doskonalenie umiejętności współpracy w grupie.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Formułuje uzasadnienia.
Rozwija logiczne i twórcze myślenie.
Wiersz pt. „ Bezpiecznie w Internecie”
D. Niemiec
Wiele rzeczy w dzisiejszym świecie
dzieje się w sieci, a więc w Internecie.
Jednak pamiętaj, drogi użytkowniku,
że tam niebezpieczeństw czyha bez liku.
By serfowanie w necie bezpieczne było
lepiej, by nic cię nie zaskoczyło.
Używaj stron tylko dobrze znanych,
przez twoich rodziców zaakceptowanych.
Gdy ktoś cię pyta o prywatne sprawy,
nie traktuj tego jak dobrej zabawy.
Nie mów mu o swych sekretach,
o tym, co masz w domu,
o tych sprawach w Internecie
nie mówi się nikomu.
Gdy ktoś do czegoś złego namówić próbuje cię,
powiedz o tym rodzicom, ni chwili nie wahaj się.
Musisz czuć się bezpiecznie zawsze i wszędzie,
a wtedy, także w sieci, fantastycznie będzie.
Piosenka pt. „ Lubimy bajki”
sł. S. Karaszewski
1. Oj rety, rety, co tu się dzieje,
wszędzie są wróżki i czarodzieje.
To nie do wiary, ja chyba śnię,
wszystko, co zechcę, to spełnia się!
Ref.: No bo my lubimy bajki,
wtedy, kiedy jest nam źle.
My lubimy takie bajki,
które dobrze kończą się.
2. Jeden ruch różdżką, jedno zaklęcie,
oto księżniczka tańcuje z księciem.
Wróżka Kopciuszka stroi na bal,
tylko macochy trochę mi żal.
Ref.: No bo my lubimy bajki,
wtedy, kiedy jest nam źle.
My lubimy takie bajki,
które dobrze kończą się.
3. Abrakadabra, hokus-marokus,
w czarach jest siła i mnóstwo pokus.
Dla czarodzieja przestroga ta,
aby nie zbudził śpiącego zła.
Ref.: No bo my lubimy bajki,
wtedy, kiedy jest nam źle.
My lubimy takie bajki,
które dobrze kończą się. (×2)
Tydzień pierwszy: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy.
Cele ogólne:
Kształtowanie właściwych nawyków i zachowania podczas spacerów i wycieczek w miejscach publicznych (ulica, park, sklep);
Zapoznanie dzieci z różnymi placówkami handlowymi i specyfiką zawodu sprzedawcy;
Rozwijanie orientacji przestrzennej, kształtowanie umiejętności określania kierunków, stosowania wyrażeń
Wspomaganie dzieci w kształtowaniu umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania, a także rozdzielania po kilka;
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Stosuje się do zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.
Sprawnie liczy i dokonuje wymiany: jeden za jeden, dwa za jeden, pięć za jeden.
Poznaje rożne rodzaje sklepów.
Tydzień drugi: Co marzenia, to marzenia, wnet się życie nasze zmienia.
Cele ogólne:
Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych myśli i życzeń;
Kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
Doskonalenie umiejętności liczenia przedmiotów, dokładania, zabierania, ustalania, ile pozostało;
Uwrażliwienie na potrzeby i marzenia innych ludzi.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Wyraża swoją opinię na dany temat.
Dostrzega następstwo zdarzeń.
Przelicza i dopełnia elementy do wskazanej liczby.
Dodaje, odejmuje, rozdaje i rozdziela po kilka przedmiotów.
Tydzień trzeci: Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze.
Cele ogólne:
Umożliwienie zdobywania wiedzy na temat pojazdów i różnych sposobów podróżowania.
Rozwijanie mowy przez ćwiczenia artykulacyjne.
Wdrażanie dzieci do odpowiedzialnej, zgodnej pracy w zespołach i całej grupie.
Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Doskonali artykulację.
Zna nazwy pojazdów lądowych, wodnych i powietrznych
Przestrzega ustalonych reguł pracy w zespołach i z całą grupą.
Doskonali percepcję wzrokową.
Tydzień czwarty: Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę.
Cele ogólne:
Wprowadzanie dzieci w świat sztuki teatralnej, umożliwienie zdobywania wiedzy i wzbogacenia słownictwa w tym zakresie.
Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej.
Zachęcanie do uczestnictwa w zabawach teatralnych, dramowych i pantomimicznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Zdobywa wiedzę i poszerza słownictwo związane z teatrem.
Rozwija wyobraźnię i fantazję przez tworzenie i odgrywanie scenek teatralnych.
Rozwiązuje zagadki o teatrze.
Piosenka - pt. „Podróże małe i duże”
W domu jest bezpiecznie i cieplutko,
ale czasem nudzi się troszeczkę.
Wtedy w dal wypływam marzeń łódką
albo z mamą ruszam na wycieczkę.
Ref.: Podróże małe i duże
przez morze czy przez kałuże.
Naprawdę, czy też w zabawie,
w podróży zawsze jest ciekawie.
Można podróżować samochodem,
statkiem, samolotem lub koleją.
Można w batyskafie zejść pod wodę,
patrzeć, jak się wieloryby śmieją.
Ref.: Podróże małe i duże…
A gdy już dorosnę, może da się
taki dziwny pojazd skonstruować,
którym się przenosić można w czasie
lub do innych światów podróżować.
Ref.: Podróże małe i duże…
Wiersz – pt.”Teatrzyk cieni”
Długie wieczory,
a taki krótki dzień!
Lecz nudzić się nie można,
jeśli jest z nami – cień…
Trzeba tylko z papieru
wyciąć różne postacie,
potem lampę zaświecić
i już – teatrzyk macie!
W tym dziwnym teatrzyku
grają aktorzy – cienie…
Chodzą, tańczą, śpiewają
na ścianie jak na scenie.
Ryszard Przymus
Tydzień pierwszy: Co marzenia, to marzenia, wnet się życie nasze zmienia
Przewidywane efekty dydaktyczno – wychowawcze:
Wyrażanie własnych myśli i życzeń.
Dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych.
Dostrzeganie potrzeb, marzeń innych ludzi.
Tydzień drugi: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy
Przewidywane efekty dydaktyczno – wychowawcze:
Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach publicznych.
Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola.
Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy.
Poznanie różnych rodzajów placówek handlowych i ich asortymentu.
Tydzień trzeci: Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze
Przewidywane efekty dydaktyczno – wychowawcze:
Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu.
Składanie prostych konstrukcji z papieru.
Stworzenie okazji do obserwacji obiektów w powietrzu i na wodzie w toku zabaw badawczych.
Rozwijanie zdolności uważnego słuchania wierszy oraz wypowiadania się w różny sposób
Tydzień czwarty: Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę
Przewidywane efekty dydaktyczno – wychowawcze:
Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z rożnego rodzaju materiału.
Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w role.
Poznawanie tekstów bajek, dostrzeganie podobieństw między nimi.
Piosenka „Czary”
1. Nie do wiary, nie do wiary,
umiem robić czary-mary.
Wyczaruję samoloty;
hokus-pokus! Nieee! To koty!
2. Nie do wiary, nie do wiary,
zaczaruję rower stary:
będzie nowy i niebieski
Och! Wyczarowałem pieski!
3. Nie do wiary, nie do wiary,
teraz zrobię inne czary.
Zaraz wyczaruję lody.
Uciekajcie! To krokodyl!
Wiersz „Rymowana gimnastyka dla smyka”
Dobieramy się parami,
witamy się oklaskami.
Pocieramy się noskami
i stykamy się łokciami.
Chwytamy ręce kolegi,
trenujemy razem biegi.
A teraz wszyscy kucamy
i swoje ręce puszczamy.
A na podłodze parami
stopami się spotykamy
i za ręce się chwytamy.
Delikatnie się bujamy.
Teraz wstajemy parami,
jesteśmy swymi lustrami,
jeden z nas ruch pokazuje,
a drugi go naśladuje.