Company Logo
slide 1 slide 2 slide 3

Szukaj

Wybierz język

Polish English French German Russian

Gościmy

Odwiedza nas 7 gości oraz 0 użytkowników.

wielkanocPONIEDZIAŁEK 06.04.2020

 

 

MUCHOMORKI

 

Zadanie 1

Obejrzyj film prezentację multimedialną o wielkanocnych zwyczajach

www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

i posłuchaj piosenki:

www.youtube.com/watch?v=qaXe7PP_mCQ

Odpowiedz na pytania:

  1. Co to jest pisanka i jak wygląda?
  2. Co kładziemy do koszyczka wielkanocnego?
  3. Przed czym chroni poświęcona palma?
  4. Co to jest śmigus – dyngus?

Zadanie 2

 

Wykonaj karty pracy według instrukcji:

przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KARTY-PRACY-WIELKANOC-5.jpg

 

www.przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIELKANOCNE-KARTY-PRACY-5-czarno-białe.pdf


 

MISIE

Zadanie 1

 

Pisanki – dokończ wzór

Rodzic rysuje pisanki lub korzysta z gotowego wzoru (link poniżej). Dziecko stara się odtworzyć ciąg dalszy szlaczków na pisance według wzoru oraz nazwać każdy z rysowanych wzorów. Koloruje pisanki.

https://www.printoteka.pl/pl/materials/item/1650

 

 

Zadanie 2

Wielkanocne opowiadanie

Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica. pt. Bajeczka wielkanocna A. Galicy:
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

-Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

- Co to? Co to? – pytał Zajączek.

- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

 

Rozmowa na temat opowiadania:
Co robiło słonko?
Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ... ?
Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:

Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)

Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).

 

KRASNALE

 

Zadanie 1

Zabawa dydaktyczna: ,, Wysoki czy niski”.                                                                                            

Z pomocą rodziców wytnijcie cztery paski różnej długości i pomalujcie je na wybrany przez siebie kolor, przeliczcie je i posegregujcie od najwyższych do najniższych. Zaobserwujcie, kto w waszej rodzinie jest najwyższy, a kto najniższy.

 

Zadanie 2

Zabawa ruchowa „Wyścigi zajączków” .

Do zabawy zaproś członków swojej rodziny. Wyobraźcie sobie, że jesteście zajączkami i na umówiony sygnał dźwiękowy zmieniacie czynności w ruchu:

Np.: Na dźwięk bębenka: radośnie zatańczcie;

na klaśnięcie : skaczcie dookoła innych zajączków;

na tupnięcie ;schowajcie się do norki.

 

SMERFY

 

Zadanie 1

Sroczka” zabawa naśladowcza kształtująca rozpoznanie przez dotyk.

Tu sroczka kaszkę warzyła,

tu sobie ogonek sparzyła      (ałłłłłłłłłłłłł).

(Naśladując sroczkę stuka palcem wskazującym jednej dłoni w zagłębienie drugiej dłoni. Następnie chwyta kolejne palce):

Temu dała na miseczkę,                   kciuk,

temu dała na łyżeczkę,                     wskazujący,

temu dała do garnuszka,                  środkowy,

temu dała do dzbanuszka.                 serdeczny,

Dla małego nic nie miała                 mały,

i po więcej poleciała.                         wykonuje ręką ruchy naśladujące odfruwanie.

 

Zadanie 2

„Palmy i palemki” – praca z obrazkiem. Proszę pokazać dziecku obrazek przedstawiający różne rodzaje palm wielkanocnych – pochodzących z różnych stron Polski. Jeżeli w domu jest palma to również proszę ją pokazać dziecku.

http://farapuck.pl/palmy-wielkanocne/

Następnie proszę z dzieckiem porozmawiać o tym „Co znajduje się na obrazku?”, „Do czego one służą?” „Po co je robimy?”, „Jakie mają kolor?”, „Z jakich materiałów zostały zrobione?”

 

MOTYLKI

Zadanie 1

Wysłuchaj piosenkę ZOZI - Znaki Wielkanocy. Wymień, jakie tradycyjne symbole Wielkanocy wystąpiły w piosence. Następnie podziel ich nazwy na sylaby (przykładowe słowa do podzielenia na sylaby: mazurki, migdały, pisanki, koszyki, baranki, marcepan, bazie kotki, palemki, lany poniedziałek itd.)

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

 

Zadanie 2

Wysiej rzeżuchę, którą wykorzystasz do ozdoby wielkanocnego stołu. Zrób to według następujących kroków:

  1. Przygotuj potrzebne rzeczy (nasionka rzeżuchy, watę, talerzyk lub płaską salaterkę)
  2. Przygotuj pojemnik do uprawy – powinien być duży, płaski i oczywiście czysty.
  3. Przygotuj podłoże – dno naczynia wyłóż watą. Delikatnie zwilż je wodą.
  4. Wysiewaj nasiona – nasiona rzeżuchy wysiewaj gęsto ale uważaj aby jedno nie wchodziło na drugie. Rozsyp je równomiernie tak aby nie było widać waty. Spryskaj nasiona wodą.
  5. Znajdź dla nich miejsce – naczynie postaw w ciepłym i nasłonecznionym miejscu np. na parapecie.
  6. Pielęgnuj – codziennie zwilżaj nasiona wodą i pilnuj by podłoże było zawsze lekko wilgotne.

BIEDRONKI

Zadanie 1

Nauka piosenki ,,Święta tuż, tuż”.

https://youtu.be/pNoD_565U08

Dziecko rozwija pamięć słuchową, podejmuje próbę śpiewania piosenki z mamą .

 

Zadanie 2

 

,,Wielka pisanka” – praca plastyczna.

Nakleja na kontur jaja elementy z kolorowego papieru wycięte przez rodzica lub maluje go farbami.

https://images.app.goo.gl/2YNXUhRkZBhorTxm6

 

 

PSZCZÓŁKI

Zadanie 1

Słuchanie piosenki pt. „Pisanki”, (autor tekstu: Krystyna Różycka ). Dalej, dziecko powtarza za rodzicem wersy tekstu w celu nauki piosenki. Następnie, dziecko opowiada o wysłuchanej treści.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

 

Pisanki, pisanki,

jajka malowane

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

 

Pisanki, pisanki

jajka kolorowe,

na nich malowane

bajki pisankowe.

 

Na jednej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej

laleczki tańczące.

 

Na czwartej kwiatuszki,

a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance

piękne opowiastki.

 

Zadanie 2

Wielkanocny eksperyment „Obracające się jajka”

Do eksperymentu potrzebne są dwa jajka - surowe oraz ugotowane. Dziecko równocześnie „zakręca” jajkiem surowym i ugotowanym. Ma za zadanie sprawdzić, które z jajek obraca się znacznie szybciej. Dziecko obserwuje oraz wyciąga odpowiednie wnioski.

 

ŻABKI

Zadanie 1

Słuchanie opowiadania P. Wilczyńskiego „Wielkanocny zajączek”.

W sobotę od samego rana przygotowywaliśmy „święconkę”. To taki pleciony koszyczek, w którym jest kawałek chlebka, kiełbaski i są jajka na twardo. Takie zwykłe, do jedzenia, i kolorowe, malowane. Właśnie siedzieliśmy z babcią w kuchni i obieraliśmy cebulę. -Babciu, a do czego nam te łupinki od cebuli? – spytałem.

- Popatrz Michałku – babcia włożyła do garnuszka całą garść cebulowych łupinek i nalała wody. – Teraz ugotujemy w tych łupinkach jaja na twardo. Kiedy woda będzie wrzeć, łupiny puszczą sok i zabarwią skorupki na brązowo. Po wystygnięciu takie jajka można ładnie ozdobić. – A jak, babciu, a jak?- byłem bardzo ciekaw. – Trochę cierpliwości – powiedziała babcia.

Jajka się ugotowały. Jak wystygły, babcia wzięła jedno i taką grubą igłą do szycia zaczęła je wydrapywać. – Babciu, a ja tak nie umiem.

- Ty możesz zrobić pisankę. Weź pędzelek i ładnie pomaluj jajko farbkami..

- Dobrze, babciu. To ja namaluję wyścigówkę i żołnierza – postanowiłem. – Ja wiem, że lubisz malować żołnierzy, ale na pisance malujemy kwiaty, bazie, różne szlaczki, zygzaczki. Takie wzorki, które mówią o nowym życiu, o wiośnie i o radości.

- A co tu napisałaś, babciu?

- Alleluja, to znaczy „chwalcie Boga”.

Kiedy tylko nasza święconka była gotowa, wziąłem koszyczek i pobiegłem do Miśki, żeby się pochwalić. Misia też miała koszyczek i też był śliczny. A potem poszliśmy do kościoła. Był taki długi stół i na nim mnóstwo święconek. Ale nasze były najładniejsze.- a tu jest grób Pana Jezusa. – w kąciku była zbudowana z kartonu i szarego papieru jaskinia, a w środku ktoś leżał pod prześcieradłem.

- To on umarł? – spytała Misia.

- Tak, ale potem zmartwychwstał.

- To dlaczego leży tutaj? – zupełnie nie mogłem zrozumieć.

- Tu prawdziwego Pana Jezusa nie ma. To jest taki symboliczny grób. Żebyśmy wszyscy pamiętali.

- Aha, tak jak kartki przypominajki?

- No powiedzmy, że trochę tak.

W niedzielę rano usłyszałem na schodach jakiś turkot.

- Misiek! Misiek! Co ci przyniósł zajączek?

- Michasia wpadła do mojego pokoju jak bomba. – a ja dostałam wózek dla lalek i ubranka- Miśka była uradowana.

- A co ty dostałeś? – spytała.

- Mój zajączek włożył mi do koszyczka robota, takiego na baterię. Co chodzi i mówi. Zajączek chyba siedział w krzakach i słyszał, jak kiedyś powiedziałem Bartkowi, że chciałbym takiego robota. Nagle Misia wstała.

- Dzień dobry – to moja mamusia weszła do pokoju – Dzień dobry Michasiu. Wesołego Alleluja – odpowiedziała mama. – O! jaki ładny wózek. To od zajączka? – mama uśmiechnęła się do Misi.

- Tak, proszę pani. I jeszcze ubranka dla mojego bobaska. – Miśka wyciągnęła malutki sweterek i mięciutkie kapciuszki.

- No to się zaczęło. Dziewczyny zawsze gadają o ciuchach – westchnąłem.

- Nie tylko, syneczku. O kosmetykach też – mamusia roześmiała się - ja dostałam od zajączka moje ulubione perfumy. Jaki mądry ten zajączek – mama pogłaskała po policzku tatę, który właśnie wszedł.

- Oj, tak, bardzo mądry i ma dobry gust. Ja od niego dostałem bardzo elegancki krawat- tata był jeszcze w piżamie, ale na szyi miał zawiązany nowy krawat i wyglądał bardzo śmiesznie. Tata mówi, że to dobrze, jak ktoś umie się z siebie śmiać. Kocham mojego tatę.

- No kochani, ale chyba już czas się ubierać i zasiąść do świątecznego śniadania? – powiedziała mama.

- To ja już lecę, u mnie też będzie śniadanie – Miśka złapała wózek i już jej nie było.

Na stole stały talerze i szklanki i półmiski, a także waza z zupą. Była wędlinka i jajka. Wszyscy złożyliśmy sobie życzenia. Uściskałem mamusię i powiedziałem jej, że bardzo ją kocham i życzyłem, żeby była zawsze uśmiechnięta. Dziadkowi i babci życzyłem stu lat, a tacie, żeby zawsze mu się wszystko udawało.

- Michałku, daj mi swój głęboki talerzyk, dam ci żurku z białą kiełbasą – mama zdjęła pokrywkę z wazy.

- Nie lubię, nie chcę – skrzywiłem się i zakryłem rękami talerz.

- Michałku, a czy ty kiedyś jadłeś żurek z białą kiełbaską? – mama patrzyła na mnie – Nie, ale nie chcę! Jak w przedszkolu był żurek, to też nie jadłem – upierałem się. Czułem , że się rozpłaczę. Nie lubię żurku i już.

- Michałku, zrobimy tak. Naleję ci tylko łyżkę, spróbujesz i jak ci nie będzie smakowało, to nie będę cię zmuszała. Dobrze? – spytała mama pojednawczo.

- Dobrze, ale tylko łyżeczkę. Taka malutką – pokazałem paluszkami. Spróbowałem i wiecie co? Żurek jest pyszny. I biała kiełbaska też. Ja nie chciałem jej jeść, bo się bałem, że będzie niedobra. A kiedy mama zapytała: - Kto ma ochotę na jajeczko faszerowane, to pierwszy powiedziałem: - Ja poproszę – i też było bardzo dobre. Mniam, mniam. Teraz już wiem, że nie można mówić, że czegoś się nie lubi, tylko najpierw trzeba spróbować.

 

W koszyku święconka,

wszystko dziś smakuje.

Pan Jezus zmartwychwstał,

każdy się raduje.

 

Proszę zadać dziecku pytania dotyczące treści opowiadania. Proszę wspólnie ustalić, jak wyglądają przygotowania do Świąt Wielkanocnych (wykonuje się palmy, robi porządki, sieje rzeżuchę, piecze mazurki i baby, maluje jajka, święci pokarmy).

 

Zadanie 2

 

Proszę przygotować dziecku kolorową kartkę A4 z narysowanym na niej kształtem wielkiego jaja. Dziecko powinno samodzielnie wyciąć jajko i ozdobić je wg własnego pomysłu. Wyciąć różne elementy z kolorowego papieru (np. paski, koła, trójkąty itp.) i nakleić na wycięte jajko. W ten sposób tworzy pisankę.

 

 

STOKROTKI

Zadanie 1

Film pt.  „Zwyczaje i tradycje Świąt Wielkanocnych”. Po obejrzeniu filmu spróbuj wymienić jakie mamy tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi w Polsce.

https://www.youtube.com/watch?v=DgjNcFKnY7U

 

 

Zadanie 2

 

„Zielony dywanik z rzeżuchy” - poproś osobę dorosłą o pomoc.

- Przygotuj pojemnik do uprawy – powinien być duży i płaski. Wystarczy talerzyk, czy płytka salaterka.

- Przygotuj podłoże – dno naczynia wyłóż watą lub ligniną. Delikatnie je zwilż –wodą.

- Wysiej nasiona – nasiona rzeżuchy wysiewa się gęsto – ale uważaj, by jedno nie wchodziło na drugie. Rozsyp je równomiernie, tak aby nie było widać białych prześwitów. Spryskaj je – przylgną do waty.

Znajdź dla nich miejsce – naczynie postaw w ciepłym i nasłonecznionym miejscu – może to być parapet.

- Pielęgnuj – codziennie zwilżaj nasiona spryskiwaczem i pilnuj, by podłoże było cały czas lekko wilgotne.

- Pamiętaj - Pojemnik z rzeżuchą przekręcaj tak, żeby kiełki nie rosły tylko w jednym kierunku.
Po 2–3 dniach powinny pojawić się kiełki. 

Po 5–6 dniach otrzymasz rzeżuchowy dywanik.

https://www.youtube.com/watch?v=WqUG3DAtC34

 

SŁONECZKA

Zadanie 1

Wiosną w ogrodzie

(Jolanta Siuda-Lendzion)

 

Nasiona w glebę wrzucamy,

Potem je podlewamy.

Słonko mocniej przygrzeje,

Wiaterek powieje,

Nasiona nam kiełkują,

Nasze oczy rozradują.

A gdy wszystko urośnie,

Podziękujemy wiośnie.

 

„Zgadnij co to?”

 

I. Rośnie w polu lub w ogrodzie.

Z tego w całym świeci słynie,

że, gdy z niej zdejmiesz skórkę,

to ci łezka z oka płynie”.(cebula)

 

II. Choć już Święta blisko

wiatr na dworze dmucha.

Na talerzu, w domu kiełkuje.(rzeżucha)

 

Wielkanocne hodowle roślin.

Dziś założycie własną hodowlę rzeżuchy lub cebuli. Na pewno poradzicie sobie z tym doskonale.

Zakładamy hodowlę rzeżuchy

Potrzebny będzie plastikowy pojemnik lub talerzyk , wykładamy go watą lub płatkami kosmetycznymi. Następnie sypiemy nasiona rzeżuchy i podlewamy wodą. Czekamy i obserwujemy jak będzie nam rosła  rzeżucha. Najlepiej pojemnik położyć na parapecie, by był dostęp do światła. Pamiętaj!! Co pewien czas, gdy wata będzie sucha trzeba podlać naszą rzeżuchę.

Zakładamy hodowlę cebuli

Potrzebna będzie doniczka. Sypiemy ziemię do doniczki. Wkładamy 5 -6 cebulek . Pamiętajmy o tym, by ich całych nie zasypywać, by końce cebuli były na wierzchu. Donicę ustawiamy na parapecie, obok rzeżuchy. Podlewamy. Czekamy i obserwujemy co się będzie działo.

 

Zadanie 2

 

Zadania matematyczne: Łąka pełna kwiatów 

Liczmany, np.: klocki, kredki
- Pewnego dnia zakwitły na łące 4 stokrotki; następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące? - dziecko układa liczmany, przelicza i podaje odpowiedź.
- Na łące rosło 6 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?
- W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki . Za chwilę przyleciało jeszcze 5 motylków. Ile motylków fruwa teraz na łące?
- Na kwiatach siedziało 8 motylków . 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatach?

Muchomorki

1

Misie

2

Krasnale

3

Smerfy

4

Motylki

5

Biedronki

6

Pszczółki

7

Żabki

8

Stokrotki

grupa9

Słoneczka

sloneczka-10




Powered by Joomla!®. Designed by: joomla 1.7 templates hosting Valid XHTML and CSS.