- Szczegóły
- Odsłony: 1271
CZWARTEK 09.04.2020
MUCHOMORKI
Zadanie 1
Wykonaj kartę pracy: http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KARTY-PRACY-WIELKANOC-4.jpg
Ułóż z pomocą dorosłego wielkanocne życzenia. Poproś o ich zapisanie.
Zadanie 2
Wykonaj dowolną techniką kartkę wielkanocną, wklej w nią wcześniej ułożone życzenia napisane przez mamę lub tatę. Jeżeli potrafisz podpisz ją swoim imieniem.
MISIE
Zadanie 1
Wielkanocne wzory
Dzisiaj poćwiczymy rękę i dokończymy rysować barankowi futerko. Ćwiczenia rysowania pętelek i pisania po śladzie.
Karty pracy do wyboru:
http://www.dobredladziecka.pl/2013/04/04/kolorowanka-od-bazgroszytu-wielkanocny-baranek/
Zadanie 2
Co pasuje?
Rodzic prosi dziecko, aby narysowało rzeczy kojarzące się ze Świętami Wielkanocnymi – każdy obrazek na oddzielnej karteczce (np. jajko, koszyk, zając, kurczak, bazie itp.). następnie na innych karteczkach piszemy nazwy rzeczy, które dziecko narysowało. Zadaniem dziecka jest dobranie wyrazów i obrazków w pary.
KRASNALE
Zadanie 1
Zabawa słuchowa: ,,Zagadki Wielkanocne”
Rozmawiamy z dzieckiem na temat tradycji i obrzędów związanych ze świętami Wielkanocnymi. Czytamy lub odtwarzamy zagadki związane z Wielkanocą https://www.superkid.pl/zagadki-wielkanoc
Zadanie 2
Rozwijanie zdolności manualnych ,,Baby Wielkanocne”
Korzystając z dostępnej plasteliny, ciasto liny lub masy solnej oraz foremek, tworzymy Babki Wielkanocne. I ozdabiamy je według własnego uznania.
SMERFY
Zadanie 1
Zabawa przy piosence „Głowa, ramiona…”
Głowa, ramiona, kolana pięty
Kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos.
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
Zadanie 2
Dzisiaj proponuje zrobić z dzieckiem „Warsztaty kulinarne – pieczemy babeczki”. Na początku niech dzieci nazwą przygotowane produkty, omówią przybory potrzebne do przygotowywania ciasta. Po takim wstępie w końcu mogą się zabrać za robienie babeczek. Pamiętajcie o umyciu rączek i założeniu fartuszka przed przystąpieniem do pracy. Poniżej przepis na babeczki:
https://aniagotuje.pl/przepis/muffinki
MOTYLKI
Zadanie 1
Wysłuchaj wiersza. Opowiedz, jakie zmartwienie miał zajączek i jak sobie z nim poradził?
,,Wielkanocne zajączki” M. Lewicka
Pytał raz zająca zając,
kręcąc noskiem i wzdychając:
„Powiedz, drogi przyjacielu,
wszak na rzeczach znasz się wielu,
co dać dzieciom na Wielkanoc:
czy marchewkę, świeże siano,
pęk sałaty lub kapustę?
Martwię się już tak od szóstej!”.
A przyjaciel tak mu powie:
„Po co tracić czas i zdrowie!
Schrup marchewkę lepiej sam,
bo ja inny pomysł mam.
Zajączkowa niespodzianka
wielkanocna to pisanka!
Sposób prosty, mówię z góry:
trzeba jajko wziąć od kury
i na twardo ugotować.
Gdy ostygnie, pomalować,
w kwiatki, kropki, kreski,
szlaczki. Ej, ucieszą się dzieciaczki!
Napisz jeszcze swe życzenia –
wielkanocne pozdrowienia.
Wszystko już kolego wiesz,
więc do pracy teraz spiesz”.
Pomknął ucieszony zając
ważne słowa powtarzając.
A w świąteczny ciepły ranek
wszystkie dzieci roześmiane
otrzymały niespodzianki:
dyngus, bazie i pisanki.
Wraz z żółtymi żonkilami
mała kartka z życzeniami:
Niechaj dziś dla wszystkich dzieci
wielkanocne słonko świeci.
Dla starszaka i dla brzdąca
pozdrowienia od ZAJĄCA.
Zadanie 2
Wykonaj zajączka ze skarpetki. Pomoże ci w tym filmik instruktażowy
https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8
BIEDRONKI
Zadanie 1
,,Babka wielkanocna” - praca z masy solnej.
Dziecko modeluje kształt babki wielkanocnej. Po wyschnięciu koloruje ją farbami.
Masa solna:
1 szkl. mąki, 1 szkl. soli, woda. – wyrabiamy ciasto.
Zadanie 2
Wiersz ,, Wielkanoc” D. Gellner.
Dziecko wie, co pisanki zobaczyły na stole i jakie rzeczy możemy postawić na wielkanocnym stole.
,,Wielkanoc” Danuta Gellner
Obudziły się pisanki
Wielkanocnym rankiem
i wołają:
- Patrzcie! Tu na stole
same niespodzianki !
Bazie srebrno – białe
i baranek mały.
Ten baranek
ma talerzyk,
skubie z niego
owies świeży .
A baby pękate
w cukrowych fartuchach
śmieją się wesoło
od ucha do ucha!
PSZCZÓŁKI
Zadanie 1
Słuchanie piosenki pt. „Pisanki”, autor tekstu: Krystyna Różycka
Dalej, dziecko powtarza za rodzicem wersy tekstu w celu nauki piosenki. Następnie, dziecko opowiada o wysłuchanej treści.
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
Zadanie 2
Wielkanocny eksperyment „Obracające się jajka”
Do eksperymentu potrzebne są dwa jajka - surowe oraz ugotowane. Dziecko równocześnie „zakręca” jajkiem surowym i ugotowanym. Ma za zadanie sprawdzić, które z jajek obraca się znacznie szybciej. Dziecko obserwuje oraz wyciąga odpowiednie wnioski.
ŻABKI
Zadanie 1
Szukanie odpowiedzi na pytanie „Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole?” na podstawie ilustracji, doświadczeń dzieci i wiersza D. Gellner „Obudziły się pisanki”.
Obudziły się pisanki
wielkanocnym rankiem
I wołają:
- Patrzcie! Tu na stole
same niespodzianki!
Bazie srebrno-białe
i baranek mały.
Ten baranek
ma talerzyk,
skubie z niego
owies świeży.
A baby pękate
w cukrowych fartuchach
śmieją się wesoło
od ucha do ucha!
Po wysłuchaniu wiersza proszę porozmawiać z dzieckiem o potrawach, jakie corocznie znajdują się na Państwa stołach.
https://ocdn.eu/pulscms-transforms/1/D93k9kqTURBXy83NjRiN2ZlNmNhZjM3ZWE0OTlkY2U2MTlmYzkwMmE0My5qcGVnk5UDABzNA-fNAjGTBc0DFM0BvJMJpjI1YjI5MQaBoTAB/.jpg
Zadanie 2
Zabawa plastyczna „Babki wielkanocne”.
Proszę przygotować masę solną (mąka, sól, woda) lub plastelinę. Zadaniem dziecka jest uformować różne kształty babeczek. Można wykorzystać małą foremkę.
STOKROTKI
Zadanie 1
Wiersz pt. „Śmigus-dyngus” – poznanie tradycji związanej z drugim dniem świąt.
Poproś rodziców o przeczytanie wiersza i spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania.
„Śmigus-dyngus”
Wie o tym i Tomek, i Ewa,
że w śmigus się wszystkich oblewa.
Ale czy trzeba Pawełka
oblewać z pełnego kubełka?
Wystarczy małym kubeczkiem
dla żartu,
dla śmiechu,
troszeczkę.
Bo może wiatr chmurę przywieje
i wszystkich was deszczem
poleje?
– W jaki sposób dzieci obchodzą dyngus?
– Kiedy jest obchodzony śmigus-dyngus?
– Jak inaczej mówimy na ten dzień?
Zadanie 2
„Wyścig z jajem”
Do zabawy zaproś rodzeństwo oraz rodziców. Zostańcie mistrzami zręczności i zwycięzcami wyścigu! Każdy uczestnik zabawy dostaje po łyżce i jajku (najlepiej ugotowanym). Zabawa polega na dotarciu do mety bez upuszczonego jajka. Na początku zabawy należy wyznaczyć start i metę. Na znak prowadzącego wszyscy ruszają do mety. Należy wymyślić swoją technikę, aby jajko w trakcie szybkiego poruszania się nie spadło z łyżki. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, można mierzyć czas lub zaproponować konkretny sposób poruszania się np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę. Wygrywa ta osoba, która najprędzej dotrze z całym jajkiem do mety.
SŁONECZKA
Zadanie 1
Doświadczenia z jajkiem – zabawy badawcze.
Na początku możemy obejrzeć dostępne w domu albumy o ptakach, wyjaśnijmy dzieciom ze ptaki są jajorodne, bo wykluwają się z jajek a ludzie i inne zwierzęta są ssakami. Porównywanie jajek: surowego i ugotowanego. Rodzic przygotowuje jajko surowe i ugotowane jajko. Dziecko dotyka kolejno jajka, potrząsa nimi, starając się porównać dźwięki, jakie wydają. Wskazuje różnice. Wprowadza oba jajka w ruch obrotowy i wskazuje to, które kręciło się szybciej. Zastanawiając się nad przyczyną. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Dzieje się tak dlatego, że ma płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony. Uniemożliwia to szybkie poruszanie się jajka. Następnie dziecko rozbija surowe jajko oraz obiera jajko ugotowane. Oddziela żółtko od białka (można poprosić o pomoc rodzica). Dziecko obserwuje , z czego składa się jajko.
Zadanie 2
„W wielkanocnym koszyczku”
Narysuj na kartce koszyczek. Z kartek z bloku wytnij 10 pisanek, 5 ozdób w kropeczki, a w 5 w paski. A następnie układaj je zgodnie z poleceniami rodzica.
Przykład: w koszyczku są dwie pisanki w kropki i cztery pisanki w paski, ile pisanek jest w koszyczku?
ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE
Zabawy oddechowe: „Bąbelki”
Przygotuj słomkę do napojów. Włóż ją do szklanki z wodą. Uwaga: zamiast pić przez słomkę, dmuchaj przez nią ! Zaobserwuj, co dzieje się na powierzchni. Czy powstają bąbelki? Zrób konkurs: kto dłużej będzie dmuchał do swojej szklanki?
„Przenoszenie słomką”
Przenieś za pomocą słomki z miseczki do miseczki ziarnka fasoli lub kawałeczki karteczek.
Bajka logopedyczna pt. : „Osiołek”.
Posłuchaj bajki i jednocześnie wykonuj określone ćwiczenia warg i języka:
Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, bardzo szeroko otworzył buzie i ziewał (ziewanie). Nagle poczuł się głodny. Nagrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie ust). I dokładnie zaczął żuć (żucie). Po swoim śniadaniu osiołek oblizał ząbki, żeby były czyste - każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło mu się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać (przesuwamy językiem po podniebieniu). Osiołek po swoim jedzeniu biegał po polanie (kląskanie). Zmęczony osiołek podszedł do strumyka i zaczął pić wodę (język zwinięty w rurkę). Przed nocnym spaniem osiołek dokładnie umył każdy ząbek (język przesuwamy po wewnętrznej i zewnętrznej ścianie zębów) oraz policzki (język przesuwamy po wewnętrznej stronie policzków).
Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla dzieci.