Company Logo
slide 1 slide 2 slide 3

Szukaj

Wybierz język

Polish English French German Russian

Gościmy

Odwiedza nas 17 gości oraz 0 użytkowników.

 

czystośćWTOREK 14.04.2020

 

MUCHOMORKI

 

Zadanie 1

Posłuchaj piosenkę pt.: „Dziadek Lulka farmę miał”

www.youtube.com/watch?v=U6q-jMyqn8Q

 

Obejrzyj film i wymień zwierzęta gospodarstwa wiejskiego / kot, kura, kogut, kaczka, koń, byk, gęś, świnia, pszczoła, koza/. Posłuchaj krótkich wierszyków podczas filmu edukacyjnego.

 

Zadanie 2

 

Pokoloruj obrazek wybranego przez Ciebie zwierzaka.

http://cdn12.dlarodzinki.smcloud.net/t/myfile/zwierzta-wiejskie1-1.jpg

http://cdn15.dlarodzinki.smcloud.net/t/myfile/zwierzta-wiejskie2-1.jpg

http://cdn16.dlarodzinki.smcloud.net/t/myfile/zwierzta-wiejskie3-1.jpg

http://cdn9.dlarodzinki.smcloud.net/t/myfile/zwierzta-wiejskie4-1.jpg

http://cdn32.dlarodzinki.smcloud.net/t/myfile/zwierzta-wiejskie5-1.jpg

 

 

MISIE

Zadanie 1

 

Co to jest powietrze?

Czytanie wiersza L.J. Kerna ,,Piotruś i powietrze’’ jako wstęp do rozmowy na temat ostatniego w tym roku poznawanego żywiołu – powietrza. Rodzic prosi dziecko o wymienienie poznanych do tej pory trzech żywiołów (ziemia, ogień, woda) oraz zapowiada, że czytany wierszyk będzie wstępem do poznania czwartego z żywiołów:

Był pewien chłopiec w różowym swetrze,
którego raz zapytano:
Czym chciałbyś zostać Piotrusiu?
Powietrzem!
Dlaczego powietrzem?
Ano,
dlatego tylko, proszę mamusi,
że ono nic robić nie musi.

Pobladła biedna mama z wrażenia,
ot los mieć syna lenia.
Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka,
mamusia światło zgasiła.
I zasnął Piotruś, a dobra wróżka
w powietrze go zamieniła.
I nagle patrzcie co się dzieje:
Piotruś po świecie wieje.

W miastach uderza o domów mury,
w górze na niebie rozpędza chmury,
na morzy białe spostrzega żagle,
więc mocno dmucha w te żagle nagle,
na szosach siwe podnosi kurze,
organizuje trzy groźne burze,
porusza liście na wszystkich drzewach,
we wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa,
jest jednocześnie we wszystkich stronach,
w samochodowych siedzi oponach,
wierci się, kręci, tańczy jak fryga,
aeroplany na sobie dźwiga,
i – to już chyba największa heca –
dmucha jak wariat we wszystkich piecach…

Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy
i rzekł:
Zmęczyłem się bardzo w nocy.
Nie przypuszczałem, proszę mamusi,
że tak powietrze pracować musi…

Rozmowa na temat powietrza: Czy jest potrzebne? Dlaczego? Do czego możemy je wykorzystać? Czy może być niebezpieczne? Dlaczego?

 

Zadanie 2

Powietrze jako gaz

Zachęcamy do kreatywnej zabawy uświadamiającej właściwości powietrza:

  • Zaczarowane słoiki – gaszenie świeczek przykrywanych słoikiem. Wnioski: bez dostępu powietrza płomień gaśnie
  • Pływające pojemniki – zakręcone pojemniki plastikowe. Wniosek: Nie są puste – zawierają powietrze
  • Balony – odrzutowce: puszczanie nadmuchanych, ale nie zawiązanych balonów. Wniosek: powietrze wylatuje z balonów i powoduje ich ruch
  • Puszczanie baniek mydlanych. Wniosek: przez wdmuchiwanie powietrza powoduje się ich rośnięcie i poruszanie się
  • Fale ze słomki – dmuchanie przez słomkę na wodę w misce. Wniosek: ruch powietrza wywołuje fale na wodzie
  • Samodmuchające się balony – napełnianie się balonów przez założenie ich na butelkę szklaną zanurzoną w gorącej wodzie. Wniosek: powietrze w rozgrzanej butelce rozszerza się, jest go coraz więcej i powoduje napełnianie się balonów

 

Dodatkowe pomysły na eksperymenty z powietrzem:    

https://www.youtube.com/watch?v=2-NU0LrDDIA

https://www.youtube.com/watch?v=S3eCCDY6rZ8

https://www.youtube.com/watch?v=NyOhE-uYAvQ

 

KRASNALE

Zadanie 1

Gimnastyka buzi i języka

– „Mruczenie” – ćwiczenia rozluźniające. Dzieci na wydechu mruczą.

–„Wesołe usta” – ćwiczenia oddechowe i warg. Dzieci nabierają powietrze i starają się jak najdłużej wypowiadać sylabę „mu” na wydechu, mogą przy tym poruszać wargami w prawą i lewą stronę.

– „Koniki” – ćwiczenia języka. Dzieci kląskają czubkiem języka – naśladują odgłos stukania końskich kopyt.

– „Kotki piją mleczko” – ćwiczenia języka. Dzieci wysuwają język szeroki i na przemian wąski; płaski lub zaostrzony, a następnie unoszą lekko brzegi języka do zębów.

Zadanie 2

„Spróbuj i rozpoznaj, co jesz!” – Zasłaniamy dzieciom oczy, tak aby nic nie widziały. Przygotowujemy malutkie porcje różnych produktów mlecznych: np. twaróg, jogurt, żółty ser, kefir. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie produktów poprzez zmysł smaku. Staramy się omówić właściwości zdrowotne produktów mlecznych i przedstawić istotę przechowywania ich w lodówce.

 

SMERFY

Zadanie 1

Zwierzęta w gospodarstwie

Jeżeli mają Państwo książki o zwierzątkach , poszukajcie ich i obejrzyjcie razem z dzieckiem, gdy ich brak polecam stronę gdzie można znaleźć opowiadania i wierszyki o zwierzątkach:

https://przedszkouczek.pl/2019/03/29/zwierzeta-na-wsi/

 

Zadanie 2

Prosięta i ich mama” zabawa paluszkowa.

 

Bardzo piękna to rodzinka:

prosiąt pięć i mama świnka.

Mama mówi: „Och, prosiaki!

Wygląd macie byle jaki.

Bardzo proszę, myjcie ryjki!”.

Prosię na to: „Nie mam myjki!”.

Drugie kwęka: „Zimna woda!”.

Trzecie twierdzi: „Mydła szkoda!”.

Czwarte prosi: „Później, mamo!”.

Piąte zaraz: „Ja tak samo!”.

Mama wzdycha: „Och, prosiaki!

Wygląd macie byle jaki,

więc użyje wody, myjki

i umyję wasze ryjki”.

 

Dziecko zaplata mocno palce obu dłoni i prezentuje tę „rodzinkę”.

Trzyma pionowo dłoń z wyprostowanymi i rozsuniętymi palcami. Drugą dłoń – mamę świnkę – zamyka w pięści i przykłada do wyprostowanej.

- Przesuwa palcem wskazującym jednej dłoni po wyprostowanych palcach drugiej dłoni. Robi to energicznie, dość mocno w jedną, a potem w drugą stronę, powtarzając kilka razy.

- Dziecko wykonuje obiema dłońmi takie ruchy jak podczas mycia rąk.

- Obejmuje palcami jednej dłoni kciuk drugiej dłoni – pierwsze prosię.

- To samo robi z palcem wskazującym.

- Obejmuje palcami palec środkowy drugiej dłoni.

- Chwyta palec serdeczny, czyli czwartego prosiaka.

- To samo robi z małym paluszkiem – ostatnim prosięciem.

- Podobnie jak wcześniej przesuwa energicznie palcem wskazującym jednej dłoni po wyprostowanych palcach drugiej dłoni. Może powtórzyć to kilkakrotnie.

- Obiema dłońmi naśladuje mycie rąk.

 

Na koniec możecie pokolorować kolorowankę „Świnka”

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/swinia-mama-i-prosiaki

 

 

MOTYLKI

Zadanie 1

Obejrzyj nagranie (link zamieszczony jest poniżej) i porozmawiaj proszę z Rodzicem na temat czynności wykonywanych przez rolnika na filmie:

https://youtu.be/0t6smRc55Rs

Następnie wysłuchaj wiersza i spróbuj odpowiedzieć na pytania:

-         Jakie zwierzęta wymienione były w wierszu?

-         Jakie prace w polu wykonywał rolnik?

-         Co robiły zwierzęta? Czy pomagały rolnikowi?

 

Wspólna praca Ludwik Wiszniewski

Kwaknął kaczor raz i drugi:

– Na podwórku widzę pługi... Kwa, kwa!

Wróbel siedzi na stodole:

– Już gospodarz jedzie w pole... Ćwir, ćwir!

Zając przysiadł na ugorze:

– Już gospodarz w polu orze... Hop, hop!

Na płoteczku kogut pieje:

– Już gospodarz w polu sieje... Ko, ko!

Na topoli kraczą wrony:

– Już koniki ciągną brony... Kra, kra!

Teraz krzyczą wszyscy razem:

– Oraliśmy z gospodarzem... Hej, hej!

 

Zadanie 2

Pobaw się z Rodzicem w masażyk (wg Marty Bogdanowicz).

 

Rolnik

Wyobraź sobie, że twoje plecy to pole.

Była wiosna.
Pewnego razu rolnik wyszedł na pole, (kroczymy po plecach palcami wskazującym i środkowym),
a za rolnikiem…
pani rolnikowa na szpileczkach, (stukamy szybko dwoma palcami),
a za panią rolnikową…
piesek gryzący (szczypiemy).
Obszedł rolnik całe pole (kroczymy palcami wskazującym i środkowym dookoła pleców),
wielkimi krokami i pomyślał:
„A może by tak zaorać?”
i…zaorał, (naciskamy, przesuwając po plecach czubki palców obydwu dłoni),
zabronował, („garbimy” plecy)
potem zasiał i…(opukujemy plecy czubkami palców),
poszedł odpocząć, (kroczymy po plecach palcami wskazującym i środkowym).
Tymczasem spadł malutki deszczyk, (stukamy delikatnie palcami),
potem mocniejszy, zacinał, (stukamy mocniej),
spadł mały grad (jeszcze mocniej).
Szybko jednak zaświeciło słońce, (pocieramy plecy okrężnym ruchem dłoni),
ogrzało ziarenka,
z których wyrosły małe kiełki, (poszczypujemy, możemy chwytać palcami ubranie i lekko je unosić),
potem stawały się one coraz dłuższe i dłuższe (końce rozstawionych palców powoli przesuwamy w górę pleców),
aż wreszcie wyrosły wysokie kłosy.
Przyszło lato, na polu szumiało zboże. (gładzimy plecy ruchem wahadłowym, raz wierzchem, raz wnętrzem dłoni),
Aż tu pewnego dnia przyjechał rolnik, (kroczymy palcami wskazującym i środkowym),
a za rolnikiem…
rolnikowa na szpileczkach, (stukamy szybko dwoma palcami),
a za rolnikową …
piesek gryzący (poszczypujemy),
Rolnik obszedł pole dookoła, (kroczymy wskazującym i środkowym palcem),
wziął kosę i skosił zboże, (przesuwamy dłoń ruchem wahadłowym w poprzek pleców),
ustawił je w snopki, (palcami obu dłoni ruchem zgarniającym chwytamy w kilku miejscach ciało dziecka)
a gdy wyschły, załadował je na wóz

i pojechał do domu, (rysujemy dwie równoległe linie).
Pole odpoczywało, (głaszczemy plecy),
spadły jesienne deszcze, (stukamy wszystkimi palcami)
potem śnieg, który zaległ na polu
i leżał aż do następnej wiosny (głaszczemy plecy, kładziemy się na nich delikatnie - przytulamy dziecko i na chwilę unieruchamiamy, dopóki ma na to ochotę).

 

 

BIEDRONKI

Zadanie 1

Nauka piosenki ,,Jarzynowy wóz”.

https://youtu.be/Ka2aezmtr90

I.Jechał, jechał wóz,

smaczne rzeczy wiózł,

tur, tur, tur, turkotał,

smaczne rzeczy wiózł.

 

II.Tu marchew czerwona,

kapusta zielona,

rzodkiewek różowe kuleczki,

w złocistym kolorze słonecznik.

Tur, Tur, tur, tur,

Tur, Tur, tur, tur,

Tur, Tur, tur, tur, tur

 

III.Jechał, jechał wóz,

smaczne rzeczy wiózł,

tur, tur, tur, turkotał,

smaczne rzeczy wiózł.

 

IV. Tu strąki  fasoli

i bobu do woli,

szpinaku zielona tam góra,

i burak pąsowy jak burak.

 

Dziecko wie, co wiózł wóz i jak jednym słowem można nazwać te rzeczy.

Powtarza słowa w rytm melodii piosenki.

Zadanie 2

 

Pogadanka na temat pożywienia dla zwierząt w oparciu o wiersz H. Bechlerowej ,,Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował”.

Dziecko rozumie, że należy dbać o zwierzęta, próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy wszystkie zwierzęta możemy karmić w ten sam sposób.

 

H. Bechlerowa ,,Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował”.
To jest Filik – kotek bury. Ma wąsiki i pazury.
Dobry jest ten kotek Filik: chce, by wszyscy mleko pili.
Stanął Filik przy kurniku.
- Czy chcesz mleka, koguciku?
Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.
Koło żłobu stoi konik. Filik ładnie się ukłonił.
- Lubisz mleko?
- Nie, ja rano smaczny owies jem i siano.
Do królika kotek podszedł.
- Pij, pij mleczko, bardzo proszę!
Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.
Więc do krówki poszedł kotek.
- Czy na mleko masz ochotę?
- Nie, Filiku, bo ja przecież jem zieloną trawkę w lecie.
Koło furtki kózka biała także mleka pić nie chciała.
- Zabierz sobie kotku dzbanek! Ja jem liście kapuściane.
Wraca kotek.
Koło płotka na ścieżynce jeża spotkał.
Jeżyk woła go z daleka:
- Bury kotku, daj mi mleka!
O, bo jeże, tak, jak kotki, bardzo lubią mleczko słodkie.

 

PSZCZÓŁKI

Zadanie 1

Posłuchaj wierszyka czytanego przez rodzica pt. „Śmieciu precz” S.Kraszewskiego

 

Gdy rano słońce świeci,
wybiegają na dwór dzieci.
Miotły, szczotki idą w ruch,
bo dokoła wielki brud.
Śmieciu precz, brudzie precz!
Ład, porządek dobra rzecz!
Tu papierek od cukierka.
Tam po soku jest butelka.
Ówdzie puszka po napoju.
I pudełko może twoje.
Żyć nie można w bałaganie.
Więc się bierzmy za sprzątanie.
Zmykaj śmieciu do śmietnika.
Bałaganie, brudzie znikaj!

 

Spróbuj odpowiedzieć na pytania:

1.Co robią rano dzieci?

2.Co trzeba robić, żeby nie było tak zaśmieconych miejsc?

3.Czego jeszcze nie powinniśmy robić na placu zabaw i na podwórku?

Rodzic może podpowiedzieć np.: łamanie gałązek drzew, deptanie trawników, zrywanie kwiatków…

 

Zadanie 2

Posłuchaj piosenki „Ekologa znak” - Śpiewające brzdące

https://www.youtube.com/watch?v=JIEDy5UiRPU

 

Poproś rodzica żeby wytłumaczył Ci co to jest ekologia i jak być Eko?

Co to jest ekologia – definicja dla dzieci

Ekologia jest jedną z nauk która najprościej rzecz ujmując zajmuje sie przyrodą – czyli wszystkim, co nas otacza. Ekologia w dosłownym tłumaczeniu z języka greckiego oznacza naukę o domu. Środowisko to przecież nasz dom – miejsce, w którym żyjemy. To właśnie w nim dorastamy, uczymy się nowych rzeczy

Co to znaczy być eko

Osoby, które nazywają swój styl życia ekologicznym dbają o nasz dom, czyli środowisko. Nie krzywdzą innych zwierząt, dbają o rozwój roślin, segregują odpaday. Ogólnie mówiąc jest to dbanie o środowisko. Aby być eko należy wykonywać m.in. takie czynności:

wyrzucać śmieci do kosza, nie na ulicę czy pod nogi,

  • nie wyrzucać jedzenia,
  • myć owoce i warzywa przed ich spożyciem,
  • gasić światło, gdy wychodzimy z pomieszczenia,
  • sprzątać po psie.

Istnieje jeszcze wiele innych rzeczy, dzięki którym przyczyniamy się do naprawy naszego domu – środowiska. Jednak te wymienione powyżej należą do najistotniejszych, które może praktykować każdy człowiek, szczególnie ten najmłodszy.

 

ŻABKI

Zadanie 1

Nauka piosenki Misia i Margolci pt. „Idzie do nas wiosna”.


I. Kiedy wiosna przyjdzie do nas
roześmiana i zielona.
Razem z wiosną wszystkie dzieci
zaśpiewają tak:

Ref:
Zielona trawa, zielony mech,
zielona żaba rechu – rechu – rech.

II. Rośnie trawa, rosną liście,
rosną szybko dzieci wszystkie.
Przyleciały już bociany
i klekocą tak:

Ref:
Zielona trawa, zielony mech,
zielona żaba rechu – rechu – rech.

III. W lesie kwitnie już zawilec,
obudziły się motyle.
A wieczorem nad łąkami
słychać żabi śpiew.

Ref:
Zielona trawa, zielony mech,
zielona żaba rechu – rechu – rech.


https://www.youtube.com/watch?v=raq4h4Ap9CY

https://www.youtube.com/watch?v=_d46oD2DyTc&list=PLbonZR9tEX6jrnK7rwm70XDgVi0ZwgbWO&index=7&t=0s  

 

Zadanie 2

 

Zabawa plastyczna „Wiosna”

Pokoloruj starannie obrazek kredkami. Postaraj się doprowadzić pracę do końca.

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/pani-wiosna/

https://mamotoja.pl/wiosenne-kolorowanki-dla-dzieci-do-druku,kolorowanki-galeria,3660,r3p7.html

 

STOKROTKI

Zadanie 1

Poproś mamusię, aby przeczytała ci wierszyk J. Brzechwy pt. ,,Katar”.

 

Spotkał katar Katarzynę - A - psik!

Katarzyna pod pierzynę - A - psik!

Sprowadzono wnet doktora - A - psik! "

Pani jest na katar chora" - A - psik! T

terpentyną grzbiet jej natarł - A - psik!

A po chwili sam miał katar - A - psik!

Poszedł doktor do rejenta - A - psik!

A to właśnie były święta - A - psik!

Stoi flaków pełna micha - A - psik!

A już rejent w michę kicha - A - psik!

Od rejenta poszło dalej - A - psik!

Bo się goście pokichali - A - psik!

Od tych gości ich znów goście - A - psik!

Że dudniło jak na moście - A - psik!

Przed godziną jedenastą - A - psik!

Już kichało całe miasto - A - psik!

Aż zabrakło terpentyny - A - psik!

Z winy jednej Katarzyny - A - psik!

 

Poproś mamusię, aby ponownie przeczytała ci wierszyk, ale tym razem twoim zadaniem jest powiedzenie ,,A-psik” na końcu każdego wersu. Porozmawiaj z mamą/tatą na temat zachowania postaci występujących w wierszu, przenoszeniu choroby, minimalizowaniu ryzyka przenoszenia się wirusów i bakterii (używanie chusteczek, zasłanianie buzi podczas kaszlu i kichania).

Możesz ten wierszyk posłuchać klikając w poniższy link.

https://www.youtube.com/watch?v=syfyYpexv8E

 

Zadanie 2

 

Zabawa muzyczno-ruchowa pt.,, Hej chusteczko, hej chusteczko słuchaj mnie”

Zapraszam cię do super zabawy. Możesz zaprosić także rodziców bądź rodzeństwo. Potrzebna będzie chusteczka materiałowa, apaszka, bądź chusteczka higieniczna do nosa. Posłuchaj piosenki i zatańcz tak jak tańczą dzieci. Miłej zabawy!.

https://www.youtube.com/watch?v=7792Kv0BAc0

 

SŁONECZKA

Zadanie 1

Poproś rodziców o przeczytanie zagadek o zwierzętach i odgadnij je. Naśladuj odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka.

 

Chodzi po podwórku
Woła kukuryku
On i jego przyjaciele mieszkają w kurniku ( kogut)

 

Bawię się w błocie
Krzyczę:„Kwiku, kwiku”.
Mieszkam w chlewiku   (świnia)

Dwa rogi, ogon mam.
Zdrowe mleko daję wam. (krowa)

Często wołam: me, me,
Czy ktoś wełnę moją chce? (owca)

Ciężko pracuję na wsi cały dzień.
Odpoczywam w stajni i nie jestem leń (koń)

Chodzę gęsiego, białe piórka mam
I po swojemu tak sobie gęgam.   (gęś)

 

Zadanie 2

 

Dzisiaj poznajemy literę Z, z. Pomyślcie jakie słowa zaczynają się na głoskę „z”, wymieńcie je. Poproś rodzica o narysowanie drukowanej dużej i małej litery Z, z, a następnie wyklej je plasteliną lub pomaluj. Można skorzystać z szablonu do druku: Alfabet do wyklejania plasteliną i malowania

https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie/

 

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

ćwiczeniami logopedyczne

https://view.genial.ly/5e7551624ed9540db919a786/interactive-image-logopedia-on-line-cz2-copy

 

zabawy logopedyczne

https://logokreacja.wordpress.com/2019/04/14/wielkanocne-cwiczenia-logopedyczne/?fbclid=IwAR1eM-MHNTeehlWQMuBza62PUcbNuC50yVT_p8-xRwDupzJbe3m0v7IsVOw

 

 

Zakręć kołem Ruletki i poćwicz buzię:

https://wordwall.net/pl/resource/1016515

Muchomorki

1

Misie

2

Krasnale

3

Smerfy

4

Motylki

5

Biedronki

6

Pszczółki

7

Żabki

8

Stokrotki

grupa9

Słoneczka

sloneczka-10




Powered by Joomla!®. Designed by: joomla 1.7 templates hosting Valid XHTML and CSS.