Company Logo
slide 1 slide 2 slide 3

Szukaj

Wybierz język

Polish English French German Russian

Gościmy

Odwiedza nas 4 gości oraz 0 użytkowników.

ziemiaPONIEDZIAŁEK 20.04.2020

 

 

MUCHOMORKI

Zadanie 1

Posłuchaj bajki o kotku, który dbał o ziemię.

Odpowiedz na poniższe pytania:

  • co dla przyrody mogą zrobić dzieci?
  • dlaczego trzeba dbać o czyste powietrze?
  • dlaczego trzeba oszczędzać wodę?

https://bajki-zasypianki.pl/wiersz-o-ekologii/

 

 

Zadanie 2

Przeprowadź wspólnie z rodzicem obserwację podczas zabaw badawczych „Powietrze wokół nas”.

  • “Zaczarowane słoiki” – gaszenie świeczek przykrytych słoikiem

Wniosek: bez dostępu powietrza gaśnie płomień

  • “Pływające pojemniki” – zakręcone pojemniki plastikowe

Wniosek: nie są puste, zawierają powietrze

  • “Odrzutowce” – puszczanie nadmuchanych, ale nie zawiązanych balonów

Wniosek: powietrze wylatuje z balonów i powoduje ich ruch

  • “Bańki mydlane” – puszczanie baniek mydlanych

Wniosek: przez wdmuchiwanie powietrza spowodować ich rośnięcie i poruszanie się

  • “Fale ze słomki” – dmuchanie przez słomkę na wodę w misce

Wniosek: ruch powietrza wywołuje fale na wodzie

  • “Samodmuchające się balony” – napełnianie się balonów przez założenie ich na butelkę szklaną zanurzoną w gorącej wodzie

Wniosek: powietrze w rozgrzanej butelce rozszerza się, jest go coraz więcej i powoduje to

napełnienie się balonów.

 

 

MISIE

Zadanie 1

 

,,Obiekty latające’’ – rozmowa z dzieckiem na temat różnych środków transportu i prośba, aby dziecko spróbowało wymienić ich rodzaje (wodne, powietrzne i lądowe). Jeśli to możliwe dziecko może obejrzeć film edukacyjny na temat środków transportu

https://www.youtube.com/watch?v=E2DJ-9rrBsI,

a następnie rysuje dwa pojazdy latające, które najbardziej mu się podobają lub zrobiły na nim największe wrażenie.

 

Zadanie 2

 

,,Wysoko, wyżej, najwyżej’’ – zabawa zręcznościowa z elementami rzutu, doskonaląca umiejętność stosowania przymiotników stopniujących odnoszących się do wysokości. Dziecko ugniata duże kulki ze starych gazet lub papieru. Następnie staje w parze z Rodzicem – naprzeciwko siebie. Dziecko stara się dostosować siłę rzutu do komend Rodzica: wysoko - jak latawiec; wyżej – jak samolot; najwyżej jak rakieta. Następnie to dziecko wydaje komendy do rzutów. Można spróbować podawać inne nazwy pojazdów latających, dostosowując do nich przypuszczalne wysokości lotów.

 

KRASNALE

Zadanie 1

Poproś mamusię, aby przeczytała Ci wierszyk. K. Rogulskiego pt. ,,Na farmie”.

Ty uważnie go posłuchaj, bo będziesz musiał postarać się odpowiedzieć na pytania.

Tuż za miastem, tuż nad rzeką
Farma stoi niedaleko.
Kiedy słońce rano wstaje
Pierwszy sygnał kogut daje:
„Kukuryku! Kukurykuuuuu!”
Robiąc przy tym dużo krzyku.
Zaraz po nim kury „koko”
Na swych grzędach się kokoszą.
Na to wszystko pies głos dał
Swoim głośnym „hau-hau-hau!”
Gęsi „gęgę” wystraszone
Biegną każda w swoją stronę.

Żaba – hopa! – w staw nurkuje
I swym „kumkumkum” kumkuje.
Świnka chrumka „chrum” od rana,
Bo już w błocie wykąpana.
Krowa – ta to ma ze stali nerwy! –
Muczy „muu, muu, muu” bez przerwy.
Kaczka tylko „kwa, kwa” kwacze,
Bo nie umie wszak inaczej.
Konie „ihaha” parskają,
Ogonami w rytm machają.
Tylko kot nie miauczy wcale
Leżąc na swym piedestale
I nie budzi się ze snu,
Tyko muczy „mruu, mruu, mruu”,
Chociaż ciągle mu przy uchu
Gołąb „gruchu, gruchu, gruchu”.

 

I tak wkoło, tak codziennie
Rozmawiają bezimiennie
Że zadziwi się przechodzień,
Jak to jest na farmie co dzień.

 

A teraz spróbuj odpowiedzieć na pytania:

1. Co to jest farma?

2. Gdzie znajdowała się farma?

3. Jakie zwierzątka występowały w wierszu?

4. Kto pierwszy dawał sygnał na farmie sygnał do pobudki?

 

Możesz poprosić mamusię, aby włączyła ci Internet na poniższą stronę i sam obejrzysz sobie zwierzątka wiejskie.

https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

 

Zadanie 2

Zabawy konstrukcyjne.

Zbuduj z klocków dom dla ulubionego wiejskiego zwierzęcia. Możesz takie zwierzątko ulepić z plasteliny, narysować, wydrukować (może masz jakieś gotowe figurki), a następnie włóż je do domu oraz wymyśl dla niego imię.

 

 

SMERFY

Zadanie 1

22.04. będziemy obchodzili DZIEŃ ZIEMI, zachęcam do wykonania doświadczenia, które uświadomi dziecku, jak człowiek zanieczyszcza środowisko wrzucając przeróżne śmieci do zbiorników wodnych. Do wykonania tego zadania potrzebne będą dwa słoiki wypełnione wodą. Do jednego z nich wrzucamy różne śmieci, np.: skórka po bananie, opakowanie po tabletkach, słomka, taśma itp. Drugi słoik jest słoikiem kontrolnym. Wynik: już po dwóch dniach dziecko powinno zauważyć znaczną różnicę w przejrzystości wody. Słoik ze śmieciami z godziny na godzinę będzie stawał się coraz bardziej mętny.

 

Zadanie 2

Proszę wydrukować obrazek, podzielić na 5 części i wyciąć.

Pocięty obrazek proszę dać dziecku do ułożenia.

https://pl.freepik.com/premium-wektory/dzieci-i-planeta-ziemia_3533085.htm

Jeżeli nie mają Państwo możliwości wydrukowania obrazka to można z dzieckiem namalować kule ziemska i zrobić puzzle z własnego obrazka.

 

MOTYLKI

Zadanie 1

Posłuchaj opowiadania, które przeczyta Ci Rodzic. Wysłuchaj nagrań (linki zamieszczone poniżej) i spróbuj ocenić czy Ty – przedszkolak, dbasz o naszą planetę? Jeśli tak, to opowiedz, co dokładnie robisz?

 

,,Co to jest ekologia?”

Olga Masiuk

 

Staś przyszedł do przedszkola z nosem na kwintę.

– Przyjechała wczoraj – oznajmił zrezygnowany.

– Kto? – spytała Marysia.

– Ekociocia.

Wszyscy westchnęli ze zrozumieniem, tylko ja oczywiście nic nie rozumiałem. Jacek pochylił się więc nad moim uchem.

– Ekociocia Stasia dba o całą planetę i kiedy do nich przyjeżdża, Staś też musi o planetę dbać, a to nie jest łatwe – wyszeptał.

– Ale to chyba dobrze dbać o planetę? – powiedziałem. – Nasza planeta jest taka miła.

Staś wzruszył ramionami.

– Musimy segregować śmieci, kupować specjalne jedzenie i nie wolno nam używać dezodorantów. I ciotka wciąż mówi o nas „mordercy”, bo kiedyś znalazła w szafie futro po babci.

Na tę rozmowę weszła pani.

– Ekologia to bardzo ważna nauka – powiedziała. – O tym, jak funkcjonuje środowisko, zwierzęta, ludzie, rośliny. Człowiek potrafi bardzo szkodzić środowisku, twoja ciocia chce na to zwrócić uwagę.

– Tata wczoraj wyszedł, trzaskając drzwiami, gdy zwróciła mu uwagę, że jajko, które je, jest nieszczęśliwe.

Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, ale mnie ta ekologia nie dawała spokoju. Poszedłem więc do pani.

– Nie jestem duży, prawda? A planeta jest ogromna. Tak? – zapytałem.

– Tak – odpowiedziała pani.

– Więc jak mogę się nią opiekować? Nawet nie mogę jej pogłaskać po policzku, gdy jest chora. Bo gdzie ona ma policzek?

– Możemy inaczej opiekować się planetą. Coś ci pokażę.      

I pani zwołała wszystkie dzieci. – Słuchajcie, pójdziemy teraz do naszego ogródka i zbierzemy śmieci – powiedziała.

– Nie dość, że przez ekociocię muszę sprzątać w swoim pokoju dwa razy dziennie, to jeszcze w przedszkolu – narzekał Staś.

Ale wszyscy wyszliśmy do ogrodu.

– Przecież jest czysto – powiedziała Marta.

– Więc dobrze się rozejrzyj.– Pani wykonała w powietrzu ruch ręką.

– Puszka po napoju! – Jacek wygrzebywał z ziemi na wpół zardzewiałą puszkę.

– O, i tuż przy płocie reklamówka. Ktoś nam wrzucił z ulicy – zauważyła Marysia.

Po kilku minutach z tego czystego ogródka dała się uzbierać niezła kupka śmieci.

– Widzisz, Paku, nie musisz głaskać planety po policzku, ale możesz jej pomóc nie mieszkać w bałaganie. Taka puszka rozkładałaby się w ziemi bardzo długo, i ta reklamówka, a my wrzucimy je do specjalnego kosza.

Było mi bardzo miło, że mogłem zająć się planetą. –

Staś, możesz powiedzieć ekocioci, że dbałeś o planetę w przedszkolu, to w domu możesz mieć trochę wolnego! – krzyknął Tomek.

 

Pytania do wysłuchanego tekstu:

-         Kto przyjechał w odwiedziny do Stasia?

-         Jak zachowywała się Ekociocia i cała rodzina Stasia?

-         W jaki sposób Pak oraz dzieci z przedszkola zaopiekowały się planetą?

-         Spróbuj wyjaśnić co oznacza słowo „ekologia”?

 

Piosenka Ekologia: https://youtu.be/tRjjS-Pw9Fg

Piosenka Sprzatanie Ziemi: https://youtu.be/wzuAW3NfMHQ

 

Zadanie 2

Wykonaj ćwiczenia gimnastyczne. W wyborze ćwiczeń pomoże Ci interaktywana ruletka ruchowa.

Kliknij w poniższy link:

https://wordwall.net/pl/resource/1155181

 

 

BIEDRONKI

Zadanie 1

Wiersz ,,Przyjaciel przyrody” A. Widzowska

 

My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!


To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!


Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!


– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!


– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!


Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!


Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!

 

Po wysłuchaniu wiersza zadajemy dziecku pytania dotyczące treści:

Jak zachowuje się przyjaciel przyrody?

Czy jestem przyjacielem przyrody?

Zadanie 2

 

Znaczek – Jestem przyjacielem przyrody – praca plastyczna. Pokoloruj wydrukowaną przez rodzica kartkę.

https://www.pinterest.co.uk/pin/398357529532131990/

 

PSZCZÓŁKI

Zadanie 1

Dziecko z rodzicem przygotowują sylwetki bociana i żab i wykonują przedstawienie według wiersza A. Świrszczyńskiej „Zabawa w żaby i bociany”

Żaba:

Idzie żabka na spacerek, gdzie słoneczko i wiaterek.

Żaba II:

Skacze żabka – skik, skik, skik! Nie dorówna żabce nikt.

Bocian:

Idzie bocian na spacerek, gdzie słoneczko i wiaterek.

Żaby:

Mówi bocian: kle, kle, kle!

Bocian:

Wszystkie żabki złapać chcę!

Żaba:

Siostro żabko, kto to chodzi?

Żaba II:

To pan bocian w trawie brodzi.

Żaby:

Uciekajmy, hyc, hyc, hyc! Nie zobaczy bocian nic!

Żaba:

Próżno bocian żabek szuka, próżno długim dziobem stuka.

Żaby:

Choć tu żabek cały tłum, nic nie znajdziesz – kum, kum, kum.

Bocian:

Tu słyszałem gdzieś kumkanie, tutaj bocian was dostanie.

Żaby:

Choć tu żabek cały tłum, nic nie znajdziesz – kum, kum, kum.

Bocian:

Nic nie znajdę. To ci los! Że zmartwienia zwieszam nos.

Kle, kle, kle.

 

Spróbuj odpowiedzieć na pytania:

1.Kto występował w teatrzyku?

2. Co robił bocian, co robiły żabki?

 

Zadanie 2

Ćwiczymy pamięć i dykcję, czyli ważne cechy aktora.

Powtarzaj za rodzicem:

- Królowa Karolina ma korale.

- Ciocia Klocia przyniosła łakocie.

- Deszcz dzwoni o szyby.

– W szafie jest dużo sukni królowej.

– Król siedzi na tronie w złotej koronie.

– W zamku odbywa się bal.

 

ŻABKI

Zadanie 1

Szukanie odpowiedzi na pytanie „Czy jestem przyjacielem przyrody?” na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania J. Krzemienieckiej i B. Lewandowskiej pt. „Wielka przygoda małej Zosi”.

 

Biedronka – Kropeczka mieszkała na łące pod listkiem koniczyny. Dobrze jej tu było. Przyszła na łąkę Zosia. Posadziła małą biedroneczkę na dłoni i powiedziała: Masz czerwoną sukienkę, to i domek musisz mieć czerwony. – I zamknęła Kropeczkę w pudełku od zapałek. Były tu cztery gładkie ściany, ale nie było koniczyny ani grzejącego słonka, ani błękitnego nieba.

Proszę zapytać dziecko: Czy Zosię można nazwać przyjacielem przyrody? Dlaczego?

 

A kiedy wieczorem Zosia zasnęła, poczuła nagle, że robi się coraz mniejsza i mniejsza… .Wreszcie była tak malutka, że mogłaby się wykąpać w mamusinym naparstku jak w wannie. Wtedy przyszła do niej Kropeczka.- Chodź ze mną – powiedziała. I Zosia poszła z biedronką na łąkę. Teraz trawy wydały jej się wielkie jak drzewa. Szumiały jak las. Z gęstwiny wyszedł ogromny chrząszcz. – Kto mi spać przeszkadza? – mruczał zagniewany.

Zosia przestraszyła się jego groźnych rogów. Zaczęła uciekać co sił w małych nóżkach. O mało nie wpadła w gęstą sieć pająka. W tej sieci siedziała zapłakana pszczoła. – Uwolnię cię, nie płacz… - obiecała Zosia.

Małymi paluszkami rozrywa nitki. Prędko, prędko, bo pająk może wrócić lada chwila. Oho! Już nadchodzi! Z daleka krzyczy: ja wam dam! Ja wam dam!

Może sobie krzyczeć! Nic już nie zrobi ani pszczole, ani Zosi! Pszczoła poleciała z Zosią do ula. Strażniczka zaprowadziła je do królowej. Opowiedziała Zosia o całej przygodzie. – Bzum, bzum, bzum – zabrzęczała królowa. – Jesteś bardzo dzielna Zosiu. A w nagrodę weź dwa dzbany miodu.

Proszę zapytać dziecko: Co się stało, gdy Zosia usnęła? Jakie zwierzęta spotkała Zosia?

 

Wyszła Zosia z ula. Dźwiga dzbany. Miodek pachnie znakomicie. Spróbowała raz i drugi… Nie zdążyła po raz trzeci oblizać paluszków, bo z wielkim szumem i bzykaniem nadleciały osy – łakomczuchy. W mig wylizały dzbany i dalejże gonić Zosię! A żądła miały ostre jak szpileczki! Kto wie, co by się z Zosią stało, gdyby Kropeczka nie przybiegła na pomoc.

- siadaj mi na grzbiecie! – zawołała. Rozwinęła skrzydełka i …frunęła wysoko. – Już mnie nie złapiecie, obrzydliwe osy! – cieszyła się Zosia. – Zaraz wam pokażę: „Zyg, zyg, marcheweczka”… Podniosła raczki i …poleciała w dół! Chlup! Wpadła w środek ogromnego stawu. Karp, który tu mieszkał, bardzo się zdziwił: „Jeszcze takiej ryby nigdy nie widziałem. Może zjeść ją na śniadanie?” Nie zjesz, karpiu, Zosi, bo po wędce już ucieka na powierzchnię wody! Usiadła na listku jak na wysepce. I martwi się: „Kto mi pomoże dopłynąć do brzegu?” – Ja! – powiedział nartnik. – Przecież umiem sunąć po wodzie! Siadła Zosia nartnikowi na grzbiecie. Za chwilę była na brzegu. Spotkała tu pracowite mrówki. – Co robicie? - spytała. Ale mrówki nie miały czasu na rozmowę. Naprawiały mrowisko, które nocą popsuł deszcz. Pomagała im Zosia w pracy. A potem pokazały jej mrówki całe mrowisko. Taki tam był ruch i gwar, jak na ulicach prawdziwego miasta! Najbardziej podobał się Zosi żłobek. Tu wylęgały się z jajeczek małe mrówki. Opiekowała się nimi Zosia, dopóki nie podrosły. A kiedy już umiały chodzić, poszła z nimi na spacer. Wesoło bawiły się na łące.

Proszę zapytać dziecko: Jakie zwierzęta spotkała Zosia?

 

Nagle rozległ się hałas, tupanie. To chłopcy przybiegli na łąkę z siatką na motyle. Uciekły mrówki. Zosia schowała się pod listkiem. Zaszumiało, zahuczało, zachwiał się listek i …już Zosia zaplatana w gęstą siatkę! Na próżno krzyczała. Głos miała cichy jak szelest trawki. Nikt jej nie słyszał. – Masz czerwoną sukienkę, to i domek masz mieć czerwony – powiedział chłopiec. I zamknął ją w pudełku od zapałek. Były tu cztery gładkie ściany, ale nie było zielonego listka ani grzejącego słońca, ni błękitnego nieba. I wtedy Zosia obudziła się. A potem otworzyła pudełko. – Biedroneczko – Kropeczko, leć na łąkę do pachnącej koniczyny, błękitnego nieba i grzejącego słonka!

Proszę zapytać dziecko: Co się stało, gdy dzieci złapały Zosię w siatkę na motyle? Co zrobiła Zosia, gdy się obudziła? Jak zachowuje się przyjaciel przyrody? Czy jesteś przyjacielem przyrody?

 

Zadanie 2

 

Zabawa plastyczna – znaczek „Jestem przyjacielem przyrody”.

Proszę wykonać z dzieckiem znaczek przyjaciela przyrody.

Można wykorzystać podane poniżej wzory.

https://www.przypinki.pl/image_func.php?img=gfx/f6d965097f9666fe10662e2b72d3e27f.jpg&lang=pl&prod_id=4878

https://www.przypinki.pl/image_func.php?img=gfx/e4ceaf76089d4f530565eb9d4da0af21.jpg&lang=pl&prod_id=4781

Po wykonaniu znaczka, proszę go wyciąć, zrobić dziurkaczem dziurkę, przewlec nitkę i zawiesić dziecku na szyi.

 

STOKROTKI

Zadanie 1

Zgadnij o czym dziś będziemy mówić?

Spójrz na obrazek:

https://redro.pl/obraz-wysypisko-smieci,1466857

  • Co przedstawia?
  • Jak myślisz, o czym dziś będziemy mówić?

Tak! Masz rację – to śmieci i dziś właśnie o nich będziemy mówić.

 

Zadanie 2

 

Bajki edukacyjne o odpadach i ich segregacji

Obejrzyj krótkie bajki edukacyjne o odpadach (śmieciach) i ich segregacji. Zobacz, dlaczego jest to tak ważne dla naszej planety.

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

https://www.youtube.com/watch?v=czN_dlTdPZ0

Odpowiedz na pytania:

  • Jak myślisz- czy należy zbierać śmieci? Dlaczego?
  • Co się stanie, jeśli będziemy rzucać śmieci gdzie popadnie, zamiast do śmietnika ?

 

SŁONECZKA

Zadanie 1

Poproś rodzica o przeczytanie wiersza "U pana doktora" M. Terlikowskiej, a następnie odpowiedz na pytania

"U pana doktora” M. Terlikowska

Przed drzwiami pana doktora
czeka kolejka dość spora.
Pawełka boli brzuszek
Marek skaleczył paluszek.

Dorotka także jest chora,
bo bardzo kaszle od wczoraj.
Małgosię wciąż boli głowa
Lalka także nie jest zdrowa.

Wchodzi Pawełek. No śmiało!
Badanie nie będzie bolało.
Trzeba otworzyć buzię raz –dwa,
Pokazać język, powiedzieć a-a-a.


Oddychać, stanąć na wadze,
potrzymać termometr –i już .
Więc płakać nikomu nie radzę-
Chyba, że jesteś tchórz.


Pan doktor zna różne sposoby,
żeby przepędzić choroby,
-przepiszę ci proszki, Pawełku,
różowe w niebieskim pudełku.

Pan doktor smaruje palec
śmiesznym lekarstwem fioletowym
-Bolało Marku? –Prawie wcale.
I palec Marka będzie zdrowy.

A co dla kaszlącej Dorotki?
Syrop. Naprawdę słodki.

Małgosia pójdzie na naświetlanie.
A lalka? Czy nic nie dostanie?
Prawda lalka jest trochę blada...
Ale Małgosia sama ją zbada.
Przecież Małgosia pamięta
Jak doktor bada pacjenta.


Pytania:
• Na co chorowały dzieci w wierszu?
• Kogo dzieci poprosiły o pomoc?
• Jak nazywa się lekarz, który bada dzieci?
• Kto to jest pacjent?
• Na czym lekarz wypisuje lekarstwa?
• Gdzie należy udać się z receptą?
• Czy dzieci same mogą zażywać lekarstwa?

 

Zadanie 2

 

Zabawa doskonaląca pamięć wzrokową. Znajdź identyczne obrazki i połącz je w pary.

Możesz skorzystać z gry online https://ciufcia.pl/gry-dla-dzieci-mlodszych/dr-zabek/gra-memory   lub zagraj z rodzicem w grę tworząc samemu karty z obrazkami (po 2 takie same)

 

JĘZYK ANGIELSKI

Dla grupy: Smerfy, Stokrotki, Pszczółki, Krasnale wprowadzenie nazw kolorów:

https://supersimple.com/song/red-yellow-green-blue/

 

Dla grupy: Żabki, Biedronki utrwalenie nazw kolorów:

https://supersimple.com/song/red-yellow-green-blue/

 

Dla grupy Misie, Muchomorki, Słoneczka, Motylki utrwalenie nazw jedzenia:

https://supersimple.com/song/do-you-like-broccoli-ice-cream/

 

RELIGIA

Obejrzyj film „Chrześcijanin Tańczy!! Full version xD” w YouTube

https://youtu.be/9PNOKw33CKM

 

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

Ćwiczenia oddechowe

https://view.genial.ly/5e7539f04ed9540db91943ae/presentation-oddechowe?fbclid=IwAR3zNIKLls5sjZkNhALUlZ9VzCrQeL3CMwNZgkFdXvPtBGG8fuzE3zSdDYk

 

                                       „Przygody Języczka-Wędrowniczka"

Opowiadamy bajkę, w czasie, której dzieci wykonują określone ruchy warg, języka, ćwiczenia oddechowe:

Pewnego dnia Języczek-Wędrowniczek postanowił pojechać na wycieczkę.

- Ale zanim pojadę muszę posprzątać mieszkanie - pomyślał. Jak pomyślał tak zrobił. Na początek wymył sufit mieszkania (staranne oblizywanie czubkiem języka podniebienia), podłogę (dokładne oblizywanie dna jamy ustnej), jedną ścianę (oblizywanie językiem wewnętrznej strony policzków), drugą ścianę (te same ruchy co poprzednio), później okna (oblizywanie każdego ząbka po kolei), a na końcu umył drzwi (oblizywanie warg ruchem okrężnym).

- Teraz już mogę pojechać na wycieczkę - pomyślał Języczek. Wsiadł na swego konia i pojechał do zaczarowanego lasu (uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy - naśladowanie odgłosów jazdy konnej). W lesie języczek zatrzymał konia (wymawianie głosek prrr) i rozejrzał się dookoła. Popatrzył na niebo (wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę nosa), na polanę (wysuwanie języka na brodę), w jedną stronę (kierowanie języka w stronę kącika ust) i w drugą stronę (drugi kącik ust). Gdy już wszystko obejrzał, przeszedł las w jedną stronę (ruchy języka po podniebieniu od dziąseł do gardła ), w drugą stronę (przesuwanie języka od gardła do dziąseł) i przedarł się przez gęste krzaki i drzewa (język przeciska się przez zaciśnięte zęby). Nagle zobaczył dziwnych mieszkańców zaczarowanego lasu, którzy przyszli się z nim przywitać:

- Parskaczy (wykonujemy motorek wargami),

- Wargaczy (rytmiczne uderzanie palcami w zaciśnięte usta),

- Szuwarki (wkładamy palec między wargi i poruszamy nim rytmicznie),

- Indian - dużych (bardzo głośne naśladowanie odgłosu Indian),

- Indian malutkich (ciche naśladowanie odgłosu Indian).

Języczek przywitał się ze wszystkimi (wykonujemy całuski wargami) i zaczął się z nimi wesoło bawić w berka i chowanego. Po pewnym czasie zmęczeni przyjaciele zaczęli nadsłuchiwać, co dzieje się w lesie. Usłyszeli szelest liści (sz, sz, sz), szum wiatru (w, w, w), głos kukułki (ku - ku - ku), rechot żab (kum - kum - kum), stukot dzięcioła (puk - puk - puk) i pluskot rybek w wodzie (plum - plum - plum). Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Języczek i jego przyjaciele postanowili je rozdmuchać, aby nie dopuścić do nadchodzącej burzy (wykonywanie mocnych wydechów) i udało się: chmury zostały rozdmuchane, Powoli zapadał wieczór i Języczek musiał wracać do swojego domu.

- Ale najpierw muszę nazbierać malin i jagód - pomyślał (dzieci przy pomocy rurek robią wdech i zbierają papierowe maliny i jagody do koszyka). Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z nowymi przyjaciółmi (cmokanie wargami), wsiadł na konia i przyjechał do domu, gdzie od razu zasnął śniąc o nowych przygodach.

 

Muchomorki

1

Misie

2

Krasnale

3

Smerfy

4

Motylki

5

Biedronki

6

Pszczółki

7

Żabki

8

Stokrotki

grupa9

Słoneczka

sloneczka-10




Powered by Joomla!®. Designed by: joomla 1.7 templates hosting Valid XHTML and CSS.