Company Logo
slide 1 slide 2 slide 3

Szukaj

Wybierz język

Polish English French German Russian

Gościmy

Odwiedza nas 9 gości oraz 0 użytkowników.

segregacja - ewaWTOREK 21.04.2020

 

 

MUCHOMORKI

Zadanie 1

Obejrzyj bajkę o segregacji śmieci, odpowiedz na poniższe pytania:

  • co wrzucamy do żółtego pojemnika?
  • co wrzucamy do niebieskiego pojemnika?
  • gdzie wrzucamy szkło kolorowe?

 

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

 

Zadanie 2

Wypełnij karty pracy zgodnie z poleceniem. Połącz śmieci z odpowiednimi pojemnikami str. 8. Pokoloruj ekologiczny obrazek str. 4.

https://lubsko.pl/sites/default/files/kolorowanka.pdf

 

 

MISIE

Zadanie 1

 

,,Balonowa rakieta’’- zabawa badawcza wyjaśniająca siłę napędową wydmuchu powietrza z balonu. Przykłady wykonania rakiety:

https://www.youtube.com/watch?v=jJc7KCsVW1U

https://www.youtube.com/watch?v=FzhabpNeFi8

Dziecko próbuje wyciągnąć wnioski z doświadczenia: sprzężone w balonie powietrze zaczyna się wydobywać i powoduje jego ruch w przeciwną stronę – tak, jak w odrzutowcach i rakietach.

 

Zadanie 2

,, R jak rakieta’’ – analiza słuchowa wyrazów z głoską ,,r’’. Rodzic wypowiada wyrazy z głoską ,,r’’ wyraźnie ją akcentując np. rakieta, rower, rekin, rak, ara, ogród itp. ; prosi o wskazanie przez dziecko miejsca głoski ,,r’’. Dziecko mówi, czy głoskę słyszy na początku (w nagłosie), na końcu (w wygłosie) czy w środku wyrazu (w śródgłosie). Prezentacja zapisu graficznego wielkiej i małej litery ,,r’’:

https://pl.pinterest.com/pin/461970874255764666/

 

KRASNALE

Zadanie 1

Zabawa naśladowcza ,,Praca rolnika”

Poproś mamusię, aby przeczytała Ci opowiadanie a ty wykonuje czynności, o których w nim mowa.

 

W wiejskiej zagrodzie praca wre już od świtu. Gospodarz wcześnie wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świń, nalewał wodę do zbiorników i poideł. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Naniósł również z kopy obok świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie już czekały na niego krowy. Stały i muczały, a on najpierw je nakarmił, a potem zabrał się do dojenia. Podchodził do każdej z nich i siadał obok na małym stołeczku. Obiema rękoma chwytał wymiona i doił krowę. Do wiaderka płynęło ciepłe mleko. Po oporządzeniu zwierząt gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole, równiutko, rządek przy rządku. Następnie wsypał ziarno do wielkiego wiadra i zaczął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnie, kury oraz kaczki. Wieczorem, po kolacji, mógł nareszcie odpocząć.

 

Zadanie 2

Zabawa muzyczno-ruchowa ,,Rolnik sam w dolinie”. Do zabawy zaproś rodziców i rodzeństwo. Pobaw się w kółeczko.

 

 

SMERFY

Zadanie 1

Słuchanie odgłosów wody (dziecko siedzi z zamkniętymi oczami, rodzic przelewa wodę do szklanki) - rozwiązanie - zagadki - jako źródła informacji o czym będzie zajęcie. Dziecko mówi, że słyszy wodę.

 

Proszę przeczytać dziecku wiersz:

T. Ferenc „Woda”

 

„W sadzie jej pełno:

w studni aż dudni,

w deszczu pluszcze głośno,

w rzece płynie,

na samym morza dnie utopiona,

nie ginie.

W chmurze lekka jak para,

w wiadrze ciężka jak ołów,

piękna jak Wodospad Niagara,

w ogrodzie jak rosnący ogród.

A co drzewa mówią,

gdy im brak wody?

Co kwiaty,

Gdy nie ma deszczu?

Co powiesz ty,

Gdy przez dnie całe

sucho w kranie

i sucho w powietrzu?

Co powie żółta trawa

i popękana ziemia,

pusta studnia i rzeka,

i Sahara bez cienia?”

 

Wypowiedzi dzieci:

  • Co mówią drzewa, gdy im brak wody?
  • Co kwiaty, gdy nie ma deszczu?
  • Co powiesz Ty, gdy przez dni całe sucho w kranie i sucho w powietrzu?

 

* wyciąganie wniosku: „bez wody nie byłoby życia na ziemi"

 

Zadanie 2

Zabawa - „Co tonie, co pływa i jak się nazywa". Dzieci umieszczają na powierzchni wody różne przedmioty. Podczas obserwacji stwierdzają, które przedmioty toną, które utrzymują się na powierzchni wody. Próbują wyciągnąć wnioski z oceny sytuacji „na oko". Uproszczony wniosek - toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie.

 

MOTYLKI

Zadanie 1

Posłuchaj opowiadania, które przeczyta Ci Rodzic. Wysłuchaj nagrań (linki zamieszczone poniżej) i spróbuj ocenić czy Ty – przedszkolak, dbasz o naszą planetę? Jeśli tak, to opowiedz, co dokładnie robisz?

 

,,Co to jest ekologia?”

Olga Masiuk

 

Staś przyszedł do przedszkola z nosem na kwintę.

– Przyjechała wczoraj – oznajmił zrezygnowany.

– Kto? – spytała Marysia.

– Ekociocia.

Wszyscy westchnęli ze zrozumieniem, tylko ja oczywiście nic nie rozumiałem. Jacek pochylił się więc nad moim uchem.

– Ekociocia Stasia dba o całą planetę i kiedy do nich przyjeżdża, Staś też musi o planetę dbać, a to nie jest łatwe – wyszeptał.

– Ale to chyba dobrze dbać o planetę? – powiedziałem. – Nasza planeta jest taka miła.

Staś wzruszył ramionami.

– Musimy segregować śmieci, kupować specjalne jedzenie i nie wolno nam używać dezodorantów. I ciotka wciąż mówi o nas „mordercy”, bo kiedyś znalazła w szafie futro po babci.

Na tę rozmowę weszła pani.

– Ekologia to bardzo ważna nauka – powiedziała. – O tym, jak funkcjonuje środowisko, zwierzęta, ludzie, rośliny. Człowiek potrafi bardzo szkodzić środowisku, twoja ciocia chce na to zwrócić uwagę.

– Tata wczoraj wyszedł, trzaskając drzwiami, gdy zwróciła mu uwagę, że jajko, które je, jest nieszczęśliwe.

Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, ale mnie ta ekologia nie dawała spokoju. Poszedłem więc do pani.

– Nie jestem duży, prawda? A planeta jest ogromna. Tak? – zapytałem.

– Tak – odpowiedziała pani.

– Więc jak mogę się nią opiekować? Nawet nie mogę jej pogłaskać po policzku, gdy jest chora. Bo gdzie ona ma policzek?

– Możemy inaczej opiekować się planetą. Coś ci pokażę.        

I pani zwołała wszystkie dzieci. – Słuchajcie, pójdziemy teraz do naszego ogródka i zbierzemy śmieci – powiedziała.

– Nie dość, że przez ekociocię muszę sprzątać w swoim pokoju dwa razy dziennie, to jeszcze w przedszkolu – narzekał Staś.

Ale wszyscy wyszliśmy do ogrodu.

– Przecież jest czysto – powiedziała Marta.

– Więc dobrze się rozejrzyj.– Pani wykonała w powietrzu ruch ręką.

– Puszka po napoju! – Jacek wygrzebywał z ziemi na wpół zardzewiałą puszkę.

– O, i tuż przy płocie reklamówka. Ktoś nam wrzucił z ulicy – zauważyła Marysia.

Po kilku minutach z tego czystego ogródka dała się uzbierać niezła kupka śmieci.

– Widzisz, Paku, nie musisz głaskać planety po policzku, ale możesz jej pomóc nie mieszkać w bałaganie. Taka puszka rozkładałaby się w ziemi bardzo długo, i ta reklamówka, a my wrzucimy je do specjalnego kosza.

Było mi bardzo miło, że mogłem zająć się planetą. –

Staś, możesz powiedzieć ekocioci, że dbałeś o planetę w przedszkolu, to w domu możesz mieć trochę wolnego! – krzyknął Tomek.

 

Pytania do wysłuchanego tekstu:

-         Kto przyjechał w odwiedziny do Stasia?

-         Jak zachowywała się Ekociocia i cała rodzina Stasia?

-         W jaki sposób Pak oraz dzieci z przedszkola zaopiekowały się planetą?

-         Spróbuj wyjaśnić co oznacza słowo „ekologia”?

 

Piosenka Ekologia: https://youtu.be/tRjjS-Pw9Fg

Piosenka Sprzatanie Ziemi: https://youtu.be/wzuAW3NfMHQ

 

Zadanie 2

Wykonaj ćwiczenia gimnastyczne. W wyborze ćwiczeń pomoże Ci interaktywana ruletka ruchowa.

Kliknij w poniższy link:

https://wordwall.net/pl/resource/1155181

 

 

BIEDRONKI

Zadanie 1

Posłuchaj piosenkę ,,Świat w naszych rękach” , jeżeli Ci się spodoba naucz się jej.

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Zadanie 2

 

,,Zabawa z torebkami foliowymi”

Rodzic wręcza dziecku do zabawy torebkę foliową. Dziecko wykonuje następujące polecenia:

- dmucha na torebkę umieszczoną na dłoni,

- szeleści torebką, przysuwając ją do ucha,

- podrzuca torebkę do góry i obserwuje ją, jak spada,

- zgniata torebkę w małą kulkę i celuje ją do kosza.

 

 

PSZCZÓŁKI

Zadanie 1

Posłuchaj uważnie zagadek, które przeczyta Ci rodzić, spróbuj je rozwiązać.

 

Kto za siedmioma górami

i za siedmioma lasami

mieszka w chatynce maleńkiej

z siedmioma krasnoludkami? ( Królewna Śnieżka)

 

Powiedz, który to niedźwiadek

Prosiaczka jest sąsiadem,

sąsiadem Kłapouchego

i Krzysia małego kolegą. (Kubuś Puchatek)

 

Oni, gdy zabłądzili w lesie,

w Baby – Jagi wpadli szpony

przez to, że nadgryźli domek,

co z piernika był zrobiony. ( Jaś i Małgosia)

 

Kto na tańce w pałacu

czasu miał niewiele?

Kto wybiegając z balu,

zgubił pantofelek. ( Kopciuszek)

 

W bajkach wiele robi złego,

lubi ogniem ziać,

bo on głównie jest od tego,

żeby się go bać. (smok)

 

Zadanie 2

Obejrzyj teatrzyk o misiu i jeżyku.

https://www.youtube.com/watch?v=PfG7rfKXKrk

1.Czy byłeś/byłaś kiedyś w teatrze dla dzieci?

2.Kto występował – lalki czy aktorzy?

3.Czy podobał Ci się teatrzyk?

 

ŻABKI

Zadanie 1

Nauka piosenki pt. „Ziemia to wyspa zielona”.

Nie warto mieszkać na Marsie,

nie warto mieszkać na Venus.

Na Ziemi jest życie ciekawsze,

powtarzam to każdemu .

 

Ref.

Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

wśród innych dalekich planet.

To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

więc musi być bardzo zadbany.

 

Chcę poznać życie delfinów

i wiedzieć co piszczy w trawie.

Zachwycać się lotem motyla

i z kotem móc się bawić.

Ref.

Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

wśród innych dalekich planet.

To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

więc musi być bardzo zadbany.

 

Posadźmy kwiatów tysiące.

Posadźmy krzewy i drzewa,

niech z nieba uśmiecha się słońce,

pozwólmy ptakom śpiewać.

 

Ref.

Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

wśród innych dalekich planet.

To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

więc musi być bardzo zadbany.

 

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

 

Proszę zadać dziecku pytania dotyczące tekstu piosenki.

Proszę wspólnie śpiewać poznaną piosenkę.

 

Zadanie 2

 

Rozmowa na temat sposobów dbania o środowisko „Co możemy zrobić dla naszej Ziemi?”

 

Należy wyjaśnić dziecku, że musimy dbać o środowisko. Dziecko samo wypowiada się na temat sposobów ochrony przyrody. Można podać kilka pomysłów np. : Wyłączaj światło w pokoju, z którego wychodzisz! Zakręć wodę , gdy jej nie używasz, na przykład, gdy myjesz zęby! Poproś rodziców, aby wymienili żarówki na energooszczędne! Posadź z rodzicami drzewo, krzew lub inne rośliny! Posadź i pielęgnuj kwiaty na balkonie! Gdy są mrozy, dokarmiaj ptaki! Segreguj śmieci!

Proszę wyjaśnić dziecku słowo recykling – powtórne przetworzenie produktu.

 

Można wykonać podaną kartę pracy.

https://docplayer.pl/docs-images/47/16322263/images/page_6.jpg

 

STOKROTKI

Zadanie 1

Wiersz pt. „Kosz na śmieci” W. Broniewskiego,

Rodzic czyta wiersz. Zachęca dziecko do uważnego słuchania. Po wysłuchaniu wiersza spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania

 

„Kosz na śmieci”

Jestem sobie kosz na śmieci

do mnie, do mnie chodźcie dzieci.

Stoję sobie przy tym świerku.

Pełno chciałbym mieć papierków.

 

  • Gdzie stoi kosz na śmieci?
  • Na co czeka?
  • Dlaczego trzeba wrzucać papiery do kosza?
  • Czy zawsze o tym pamiętasz?
  • Jak wyglądają kosze na śmieci, czy łatwo je znaleźć i rozpoznać?

Po rozmowie dziecko rysuje ilustrację do wiersza – las, choinki i kosz na śmieci przy drzewie.

 

Zadanie 2

 

 Zabawa w segregowanie śmieci

Odpowiedz na poniższe pytanie:

Czy każde ze śmieci ma swój domek/ pojemnik do którego musimy go wrzucić?

Tak! Oczywiście!- zatem zabaw się w segregowanie śmieci do ich domków.

Rodzic przygotowuje dwa worki na śmieci i rozsypuje na podłodze butelki po napojach, woreczki z tworzywa, papierowe torebki, stare gazety. Tłumaczymy dziecku, że jeden worek jest tylko na śmieci z papieru, a drugi – na śmieci z tworzywa sztucznego, z plastiku. Dziecko  segreguje śmieci i wrzuca je do odpowiedniego worka.

Można wytłumaczyć dziecku, że z odzyskanego ze śmieci papieru można otrzymać papier, np. na pudełka na buty, papier toaletowy, a z butelek – tworzywo na pojemniki.

 

SŁONECZKA

Zadanie 1

Lekarze, pielęgniarki i ratownicy medyczni codziennie walczą o nasze życie i zdrowie. Wykonaj wspólnie z rodzicami plakat lub obrazek, na którym pokażecie wdzięczność i wsparcie dla służb medycznych. Technika pracy dowolna. (kredkami, farbami, wyklejanki kolorowym papierem czy plasteliną)

 

Zadanie 2

 

Obejrzyj filmik: https://www.youtube.com/watch?v=5i6ngsLmULo

Porozmawiaj z rodzicami jak ważne jest udzielanie pierwszej pomocy. Zwróćcie uwagę na numer alarmowy 112, jakie informacje należy podać podczas rozmowy przez telefon, kiedy należy wzywać służby ratunkowe.

 

JĘZYK ANGIELSKI

Dla grupy: Smerfy, Stokrotki, Pszczółki, Krasnale wprowadzenie nazw kolorów:

https://supersimple.com/song/red-yellow-green-blue/

 

Dla grupy: Żabki, Biedronki utrwalenie nazw kolorów:

https://supersimple.com/song/red-yellow-green-blue/

 

Dla grupy Misie, Muchomorki, Słoneczka, Motylki utrwalenie nazw jedzenia:

https://supersimple.com/song/do-you-like-broccoli-ice-cream/

 

RELIGIA

https://images.app.goo.gl/hPVonBkykw499uZw5

https://youtu.be/Edn9iimV81Q

 

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

Ćwiczenia oddechowe

https://view.genial.ly/5e7539f04ed9540db91943ae/presentation-oddechowe?fbclid=IwAR3zNIKLls5sjZkNhALUlZ9VzCrQeL3CMwNZgkFdXvPtBGG8fuzE3zSdDYk

 

                                       „Przygody Języczka-Wędrowniczka"

Opowiadamy bajkę, w czasie, której dzieci wykonują określone ruchy warg, języka, ćwiczenia oddechowe:

Pewnego dnia Języczek-Wędrowniczek postanowił pojechać na wycieczkę.

- Ale zanim pojadę muszę posprzątać mieszkanie - pomyślał. Jak pomyślał tak zrobił. Na początek wymył sufit mieszkania (staranne oblizywanie czubkiem języka podniebienia), podłogę (dokładne oblizywanie dna jamy ustnej), jedną ścianę (oblizywanie językiem wewnętrznej strony policzków), drugą ścianę (te same ruchy co poprzednio), później okna (oblizywanie każdego ząbka po kolei), a na końcu umył drzwi (oblizywanie warg ruchem okrężnym).

- Teraz już mogę pojechać na wycieczkę - pomyślał Języczek. Wsiadł na swego konia i pojechał do zaczarowanego lasu (uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy - naśladowanie odgłosów jazdy konnej). W lesie języczek zatrzymał konia (wymawianie głosek prrr) i rozejrzał się dookoła. Popatrzył na niebo (wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę nosa), na polanę (wysuwanie języka na brodę), w jedną stronę (kierowanie języka w stronę kącika ust) i w drugą stronę (drugi kącik ust). Gdy już wszystko obejrzał, przeszedł las w jedną stronę (ruchy języka po podniebieniu od dziąseł do gardła ), w drugą stronę (przesuwanie języka od gardła do dziąseł) i przedarł się przez gęste krzaki i drzewa (język przeciska się przez zaciśnięte zęby). Nagle zobaczył dziwnych mieszkańców zaczarowanego lasu, którzy przyszli się z nim przywitać:

- Parskaczy (wykonujemy motorek wargami),

- Wargaczy (rytmiczne uderzanie palcami w zaciśnięte usta),

- Szuwarki (wkładamy palec między wargi i poruszamy nim rytmicznie),

- Indian - dużych (bardzo głośne naśladowanie odgłosu Indian),

- Indian malutkich (ciche naśladowanie odgłosu Indian).

Języczek przywitał się ze wszystkimi (wykonujemy całuski wargami) i zaczął się z nimi wesoło bawić w berka i chowanego. Po pewnym czasie zmęczeni przyjaciele zaczęli nadsłuchiwać, co dzieje się w lesie. Usłyszeli szelest liści (sz, sz, sz), szum wiatru (w, w, w), głos kukułki (ku - ku - ku), rechot żab (kum - kum - kum), stukot dzięcioła (puk - puk - puk) i pluskot rybek w wodzie (plum - plum - plum). Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Języczek i jego przyjaciele postanowili je rozdmuchać, aby nie dopuścić do nadchodzącej burzy (wykonywanie mocnych wydechów) i udało się: chmury zostały rozdmuchane, Powoli zapadał wieczór i Języczek musiał wracać do swojego domu.

- Ale najpierw muszę nazbierać malin i jagód - pomyślał (dzieci przy pomocy rurek robią wdech i zbierają papierowe maliny i jagody do koszyka). Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z nowymi przyjaciółmi (cmokanie wargami), wsiadł na konia i przyjechał do domu, gdzie od razu zasnął śniąc o nowych przygodach.

 

Muchomorki

1

Misie

2

Krasnale

3

Smerfy

4

Motylki

5

Biedronki

6

Pszczółki

7

Żabki

8

Stokrotki

grupa9

Słoneczka

sloneczka-10




Powered by Joomla!®. Designed by: joomla 1.7 templates hosting Valid XHTML and CSS.