Company Logo
slide 1 slide 2 slide 3

Szukaj

Wybierz język

Polish English French German Russian

Gościmy

Odwiedza nas 7 gości oraz 0 użytkowników.

flagaPONIEDZIAŁEK 27.04.2020

 

 

MUCHOMORKI

Zadanie 1

Posłuchaj wiersza Cz. Janczarskiego „Co to jest Polska?” przeczytanego przez rodzica

 

- Co to jest Polska?-
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska- to wieś
i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak- i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.

 

Odpowiedz napytanie „Co to jest Polska?”; podziel pokreślone wyrazy na sylaby; powiedz jaką głoską się zaczynają.

 

 

Zadanie 2

 

Wykonaj ilustrację do wiersza dowolną techniką plastyczną (może być kolaż z widokówek lub ilustracji wyciętych z gazet).

.

 

 

MISIE

Zadanie 1

 

,,Czy to ptak czy to ssak?’’- doskonalenie umiejętności klasyfikacji zwierząt. Rodzic czyta krótką charakterystykę wybranych gromad:

 

Ssaki to zwierzęta, które karmią swoje potomstwo mlekiem. Żyją prawie we wszystkich środowiskach na Ziemi. Większość ssaków ma ciało pokryte wyrastającymi ze skóry włosami, które zabezpieczają przez utratą ciepła. Wszystkie ssaki oddychają za pomocą płuc. Nazwa ssaków pochodzi od słowa "ssać", które określa sposób , w jaki noworodki piją mleko. Nie wszystkie ssaki są żyworodne. Są ssaki, które składają jaja. To dziobaki i kolczatki żyjące w Australii. Po wykluciu (jak inne ssaki) karmią młode mlekiem. Bardzo często ssaki są trzymane jako zwierzęta domowe.

Ptaki są kręgowcami zdolnymi do latania i są jajorodne. Ich ciało pokrywają pióra. Z przednimi kończynami przekształconymi w skrzydła i z tylnymi kończynami umożliwiającymi poruszanie się po gałęziach, pniach oraz chodzenie po ziemi.

 

Ryby żyją w wodach: słonych, słodkich, ciepłych, zimnych, stojących, płynących. Są przystosowane do życia w toni wodnej, w głębinach, w strefie przybrzeżnej. Mogą występować w grupach nazywanych ławicami. Kształt ciała ryb jest wrzecionowaty, hydrodynamiczny, tzw. opływowy. W ciele ryby wyróżniamy 3 części: głowę, tułów i ogon. Ich tułów pokryty jest łuskami.

 

Owady to najliczniejsza grupa zwierząt. Są to zwierzęta wszystkich środowisk lądowych, wtórnie przystosowane też do środowisk wodnych. Były pierwszymi zwierzętami, które posiadły umiejętność aktywnego lotu. W Polsce do najliczniej reprezentowanych rzędów owadów należą motyle, chrząszcze, błonkówki i muchówki. Owady mają olbrzymie znaczenie w przyrodzie, są wśród nich owady zarówno pożyteczne, jak i szkodniki i pasożyty.

Po przeczytaniu tekstu Rodzic wymienia nazwy zwierząt – zadaniem dziecka jest odgadnięcie czy to ssak, ptak, ryba czy owad.

 

Zadanie 2

 

,,Zwierzęta latające’’ – prezentacja graficzna wybranych zwierząt latających. Porównywanie wyglądu, cech budowy i pod kątem możliwości latania. (można wykorzystać dostępne książki, albumy, internet, obserwacje przez okno).

https://www.google.pl/search?q=zwierzeta+latajace&hl=pl&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwiy1978rIPpAhUH_KQKHcm0CDgQ_AUICigB&biw=1600&bih=764&dpr=1

 

KRASNALE

Zadanie 1

Proszę o przeczytanie dziecku wiersza ,,Bałagan” Iwona Salach

Do przedszkola idą dzieci,
każde wnosi sporo śmieci .
Błoto na podłogę ścieka,
chociaż wycieraczka czeka.
Piasek zgrzyta pod nogami,
spadł z bucików małej Ani.
A to rzeczy niesłychane
by żyć w zgodzie z bałaganem.
To dopiero przedszkolacy,
czy się boją ciężkiej pracy?
Nie, już szkody naprawiają,
pani woźnej pomagają.

 

Zabawa dydaktyczna ,,Porządek” Wymieniamy narzędzia niezbędne do utrzymania porządku w domu, zadaniem dziecka jest dokończenie wrażeń; miotłą służy do…. , odkurzacza użyjemy kiedy….. itd.

 

Zadanie 2

Podczas wysłuchiwania tej piosenki postaraj się posprzątać jak najwięcej rzeczy w swoim pokojuJ https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

 

SMERFY

Zadanie 1

Legenda o Smoku Wawelskim” – słuchanie legendy opowiadanej przez rodzica.

 

Dawno, dawno temu w grodzie Kraka zamiast króla panował wielki strach. Pod zamkiem zamieszkał bowiem olbrzymi i okrutny smok. Każdego dnia okoliczni mieszkańcy musieli przynieść mu kilka krów, byków, owiec.

Najodważniejsi śmiałkowie próbowali rozprawić się z żarłocznym potworem, ale w pojedynku ze smokiem stawali się jego obiadem lub kolacją. Ani mądry król, ani jego najmądrzejsi doradcy nie potrafili znaleźć wyjścia z tej sytuacji. W tym czasie w okolicach Wawelu żył młody szewczyk imieniem Skuba. A że był dobrym chłopcem, to postanowił znaleźć sposób na zniszczenie smoka. Pewnego dnia stanął przed królem i rzekł:

- Pozwól królu, że pokonam smoka.

- Ty? - zdziwił się Krak, bowiem żal mu się zrobiło dzielnego chłopca. Nie mając innego wyjścia zgodził się na jego prośbę.

Skuba nie marnował czasu. Od razu zabrał się do roboty. Wypchał skòry baranie siarką i smołą, a następnie zaszył je i podrzucił pod smoczą jamą. Żarłoczny smok, gdy tylko zobaczył zwierzęta, natychmiast je połknął. Jak po każdym porządnym posiłku i tym razem odbiło mu się ogniem, a wtedy w jego brzuchu buchnęły gorące płomienie. Smok szybko pobiegł do pobliskiej rzeki Wisły i zaczął zachłannie pić wodę w nadziei, że ugasi wewnętrzny pożar. Pił i pił, a jego brzuch był coraz większy i większy…. Aż wreszcie pękł.

W ten to sposób w państwie Kraka znowu zapanowała radość. A dzielny szewczyk Skuba stał się ulubieńcem mieszkańców krainy Kraka.

 

Porozmawiajcie z dziećmi na temat wysłuchanej legendy, zwróćcie uwagę na postacie dobre i złe występujące w legendzie.

- Kto występował w bajce?

- Jaki był smok?

- Czy wszystkie smoki są złe?

- Czy znacie jakiegoś dobrego smoka?

 

Zadanie 2

 

„Smocze minki” – zabawa ruchowa. Dziecko jest małym smokiem a mama/tata jest mamą - smoczycą. Dziecko musi wykonywać dokładnie to, co im nakazuje mama. Gdy rodzic gra na bębenku (jeżeli nie macie instrumentu możecie wykorzystać łyżki, szklanki) dziecko – smoczek biega, podskakuje po całym pokoju, gdy gra ucichnie dziecko robi mine według polecenia np.: zrób groźną minę, smutna minę itd.

 

.

 

MOTYLKI

Zadanie 1

Wysłuchaj wiersza i odpowiedz na pytania.

Polska M. M. Skrobacz

 

Polska to nasza ojczyzna,

każdemu dziecku tak bliska,

my zaś jesteśmy Polakami,

bo w naszym kraju,

w Polsce mieszkamy.

 

Tu jest nasz dom, przedszkole, mama i tata.

Miasta i wioski, chata rybaka,

morze i góry, kwiaty i drzewa,

nic prócz miłości nam nie potrzeba.

 

Pytania:

Jak nazywa się kraj, w którym mieszkasz?

Jakiej jesteś narodowości?

Czy wiesz, jak nazywa się twoje miasto (wieś), w którym mieszkasz?

Spróbuj podać swój adres zamieszkania.

 

Zadanie 2

Obejrzyj nagranie pt.: Polskie symbole narodowe

(link: https://youtu.be/xQk8p7XY23A):

Powiedz, co widnieje w polskim godle?

Opisz wygląd polskiej flagi.

Zanuć melodię hymnu. Pokoloruj ilustracje wg kodu

(link poniżej):

http://chomikuj.pl/andziamatej/Dokumenty/*c5*9awi*c4*99ta+r*c3*b3*c5*bcne/kolorowanka+god*c5*82o(1),2023941023.jpg

 

Dodatkowe linki do wykorzystania:

Piosenka Jestem Polakiem:

https://youtu.be/plug6OIrxRM

 

Baśń Poska Gniazdo białego orła:

https://youtu.be/yMWBZkLlaa0

 

Ilustracja Mapa Polski:

http://chomikuj.pl/Lim0nka/Ilustracje/Polska/38,284112645.JPG

 

Karta pracy

Godło do wyklejenia plasteliną:

https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/godlo

polski do

wyklejania

plastelina

malowania/

 

 

BIEDRONKI

Zadanie 1

Dzisiaj „porozmawiamy” o polskich symbolach narodowych i dlaczego należy je szanować.

https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c

 

Wiersz ,,Katechizm polskiego dziecka” Władysław Bełza

— Kto ty jesteś?

— Polak mały.

— Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?

— Między swymi.

— W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

— Czym ta ziemia?

— Mą Ojczyzną.

— Czym zdobyta?

— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

 

Postaraj się ten wiersz nauczyć na pamięć.

 

Zadanie 2

 

,,Flaga i herb” Pokoloruj kontury. Postaraj się to zrobić starannie. Poproś rodzica o pomoc przy doklejaniu patyczka do flagi, którą umieścisz w oknie. Będzie ona dekoracją – znakiem zbliżającego się Święta Flagi. Opowiedz rodzicom jak wygląda flaga, a jak godło.

https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/swieto-niepodleglosci/kolorowanki-flagi/

https://pl.pinterest.com/pin/475833516876524070/

 

Weź do ręki flagę i w pozycji na baczność wysłuchaj hymnu Polski. Mam nadzieję, że słuchając go zachowasz powagę.

https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8

 

PSZCZÓŁKI

Zadanie

 

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie opowiadania „Spacerkiem po lesie”.

Rodzic proponuje wybranie się, na niby, na wycieczkę do lasu. Prosi dziecko, aby naśladowało odgłosy i ruchy, o których będzie opowiadał i które będzie pokazywał. Zwraca uwagę na odpowiednie zachowanie podczas ćwiczeń. Wybieramy się na wycieczkę do lasu, mamy wczesnowiosenną pogodę, dlatego należy się odpowiednio ubrać. (Dziecko naśladuje za rodzicem czynności związane z ubieraniem się). Las znajduje się bardzo daleko, dlatego wybierzemy się na tą wycieczkę samochodem. (Dziecko jedzie samochodem po pomieszczeniu, mając za kierownice plastikowe kółko. Gdy rodzic podnosi czerwony krążek dziecko zatrzymują się, tak jak na czerwonym świetle, natomiast gdy zielony jadą dalej). Jesteśmy w lesie. Idziemy cicho, aby nie spłoszyć zwierząt żyjących w lesie. (Dziecko skrada się na palcach). Drzewa poruszają gałęziami, słychać szum wiatru. (Dziecko naśladuje ruchy gałęzi drzew i szum wiatru: szszsz o różnym natężeniu). Na ścieżce spotykamy wiewiórkę, która wesoło skacze i szuka przysmaków. (Dziecko skaczena ugiętych nogach, z rękami zgiętymi przed sobą). Przelatuje dzięcioł. (Dziecko naśladuje lot ptaka – porusza się, machając rękami). Właśnie usiadł na jednym z drzew. Posłuchaj, jak stuka dziobem w jego korę. ( Dziecko przykuca, rytmicznie stuka zgiętym palcem o podłogę, powtarzając słowa: stuk, puk, stuk, puk). W oddali słychać, jak drwale piłują drzewo. (dziecko z rodzicem podają sobie ręce i naprzemiennie się przeciągają – naśladują piłowanie drewna – naśladują: zzz, zzz, zzz). Na sośnie siedzi wróbel i głośno ćwierka. (Dziecko przykuca i głośno ćwierka: ćwir, ćwir, ćwir). Idziemy dalej, przedzieramy się przez gęste zarośla, podnosimy wysoko nogi, omijając wysokie trawy. (Dziecko pokazuje, jak przeciska się przez zarośla. Idzie wysoko podnosząc nogi, jakby przechodziło przez wysokie trawy). Nagle w oddali pojawił się niedźwiedź. Cicho pomrukuje i szuka kryjówki, aby położyć się do zimowego snu. ( Dziecko idzie na czworakach i powtarza: wrr, wrr, wrr). Na niebie pojawiły się ciemne chmury i zaczął padać deszcz. (Dziecko naśladuje ruchami palców padający deszcz, powtarza: kap, kap, kap.) Niestety, nasza wycieczka dobiegła końca. Biegnijmy szybko do samochodów, aby schować się przed deszczem. (Dziecko biegnie za rodzicem i na śladuje jazdę samochodem jak wyżej).

 

Zadanie 2

Obejrzyj film o zwierzętach leśnych.

https://www.youtube.com/watch?v=FxaS8WkMaXU

 

Wymień kilka zwierzątek, które zapamiętałaś/zapamiętałeś.

 

ŻABKI

Zadanie 1

„Co to jest?” - rozwiązywanie zagadek tematycznych oraz rozmowa na temat ulubionych książeczek.

 

Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,

taki piękny, kolorowy.

Będzie ci potrzebna ona,

najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.

Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,

a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (KARTKA PAPIERU)

 

Czyta ją mama, czyta i tata

często w obrazki jest bogata.

Dużo liter na każdej stronie,

są historie o królu na tronie.

Są też wiersze rymowane,

najlepiej, gdy przez babcię czytane. (KSIĄŻKA)

 

Zanim zaczniesz czytać książkę,

najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,

patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,

czy jest tam rysunek samochodu?

Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,

to właśnie jest… (OKŁADKA)

 

Proszę porozmawiać z dzieckiem na temat ulubionych książek, zapytać dlaczego akurat tę książkę lubi najbardziej, dziecko może podać tytuł i wymienić bohaterów.

 

Zadanie 2

 

Zabawa „Ja będę księżniczką, a ty rycerzem”.

Proszę, by rodzic przeczytał dziecku wybraną książkę, baśń, wiersz, najlepiej taką, by występowali w niej rycerz i księżniczka. Po przeczytaniu można zaproponować dziecku zabawę w księżniczkę lub w rycerza oraz porozmawiać o tym, jakie przedmioty codziennego użytku mogą wykorzystać w zabawie. Dziecko może również wykonać pracę plastyczną wykorzystując dostępne materiały przedstawiającą wymarzoną księżniczkę lub dzielnego rycerza.

Poniżej znajduje się link do kart pracy do naszych książek. Można je wydrukować. Są to dwa tematy: o ekologii i o książce.

file:///C:/Users/gawla/Downloads/181514_Plac-zabaw.-Czterolatek.-Cz.-2.-Karty-pracy-27-32%20(3).pdf

 

STOKROTKI

Zadanie 1

Z lornetką wśród zwierząt – zabawa rozwijająca refleks.

Rodzic prezentuje, w jaki sposób dziecko będzie naśladować wybrane zwierzęta, np.:
żyrafa – unosimy ręce nad głowę, łączymy je, a następnie opuszczamy same dłonie, tworząc w ten sposób pyszczek na długiej szyi,

słoń – jedną ręką dotykamy nosa, a drugą, wyprostowaną, przekładamy między zgiętą ręką a ramieniem,

nosorożec – unosimy kciuk jednej dłoni i tą dłonią uderzamy od góry w drugą, zaciśniętą w pięść,
jeleń – palce dłoni układamy jak do łapania piłki, ręce przykładamy do głowy,
żaba – kucamy i wykonujemy podskoki.

 

Następnie dziecko dzieli nazwy zwierząt na sylaby :

Żyrafa, słoń, nosorożec, jeleń, żaba.

Zadanie 2

 

Lew na wybiegu – zabawa z czworakowaniem realizowana metodą opowieści ruchowej.

Do zabawy zaproś swoich domowników.

Uczestnicy zabawy zamieniają się w lwy, które odpoczywają na wybiegu w zoo. Rodzic opisuje, co robi lew, a uczestnicy naśladują wykonywane przez niego czynności. Przykładowa opowieść: Lew na wybiegu Lew spał na skale, ale natrętna mucha gryzła go w nos. Lew próbował strącić ją łapą. Zrobił to raz, potem drugi, w końcu trzeci. Nic to jednak nie dało. Rozbudzony kot ziewnął potężnie, przygładził grzywę łapą i przeciągnął się leniwie, tak, jak to koty mają w zwyczaju. Jak? Ano tak: wyprostował przednie łapy i brodą próbował nakreślić w powietrzu kółko, kierując głowę najpierw w dół, potem w górę, żeby w końcu wrócić do pozycji, w której rozpoczynał przeciąganie. Później ugiął łapy i pochylił tułów do przodu. Wyciągnął szyję: Co widać przez lornetkę? i prostując łapy, naciągnął cały grzbiet. Aż słychać było chrzęst kości w stawach. Po chwili strzepnął kurz z jednej tylnej łapy, a następnie z drugiej. Zakręcił lwią grzywą i ruszył przed siebie. Obszedł wybieg po okręgu najpierw w jedną stronę. Później zrobił to w drugą stronę. Rozejrzał się i zauważył gapiów, którzy uważnie przyglądali mu się zza krat. Zaryczał więc przeciągle. Spojrzał z pogardą na turystów i odwrócił się do nich ogonem. Wskoczył na lwią skałę i ułożył się wygodnie w słoneczku. „Bardzo się tym spacerem zmęczyłem” – pomyślał lew – „Najlepiej będzie, jeśli utnę sobie drzemkę”. I zasnął.

 

 

SŁONECZKA

Zadanie 1

Zapraszamy dzieci do wysłuchania wiersza D. Klimkiewicz, W. Drabik pt. „Co to jest ekologia?” i odpowiedzi na pytanie zamieszczone poniżej.

 

Ekologia – mądre słowo
a co znaczy - powiedz sowo?
Sowa chwilę pomyślała
I odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc, krótko w paru zdaniach
O wzajemnych powiązaniach.
Między nami, bo to wszystko
To jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
- powiedziała mądra sowa...

 

Rozmowa z rodzicem na temat wiersza, próba odpowiedzi na pytanie:

Co to jest ekologia? i dlaczego powinniśmy żyć ekologicznie?

https://youtu.be/pRNtFXew_VE

 

 

Zadanie 2

 

Zabawa matematyczna „Powtarzanie rytmu”.

 

Z kolorowego papieru wycinamy różne figury geometryczne : duże i małe koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty. Należy ułożyć z nich prosty wzór np. małe koło, duże koło ,znowu małe koło i duże koło. Zadaniem dziecka jest przyjrzenie się i ułożenie w taki sam sposób. Powtarzamy zabawę i zwiększamy stopień trudności wprowadzając inne figury.

https://educarium.pl/images/blog/articles/logiczne_ciagi_figury_geometryczne.pdf

 

JĘZYK ANGIELSKI

Dla grup: Smerfy, Stokrotki, Pszczółki, Krasnale

utrwalenie nazw kolorów:

https://supersimple.com/song/red-yellow-green-blue/ (piosenka)

 

Zadanie: Pokoloruj według wzoru:

https://supersimple.com/free-printables/good-morning-mr-rooster-worksheet-color-by-number/

 

 

Dla grup: Żaki, Biedronki:

wprowadzenie nazw zwierząt gospodarskich:

https://view.genial.ly/5e9981416326780e1df75d1e

 

 

Dla grup: Misie, Muchomorki, Słoneczka, Motylki:

wprowadzenie nazw zwierząt gospodarskich:

https://view.genial.ly/5e9981416326780e1df75d1e

 

RELIGIA

Obejrzyj film „ARKA NOEGO - Niezwykla noc” w YouTube

https://youtu.be/N5gQtm4d3YE

https://youtu.be/271w6DJSVmo

https://images.app.goo.gl/rytsmXeaPYpyyjSy6

 

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

Poproś Rodzica by przeczytał Ci wierszyk, a Ty spróbuj naśladować dźwięki i czynności.

„Co można robić nudząc się” Małgorzata Połosak

 

Co można robić nudząc się?

hmm...

Można na przykład ziewać

aaa

Albo cichutko śpiewać

lalala

Szurać nogami po podłodze

szur,szur,szur

Leciutko klepać się po nodze

klep,klep,klep

Albo podrapać się po uchu

drap,drap,drap

Czy też pogłaskać się po brzuchu

o tak!

Można też kichać jak z armaty

a psik!

Rysować w powietrzu kwadraty

raz,dwa,trzy

Bądź puknąć się palcem w czoło

puk,puk,puk

I w powietrzu zrobić koło

o,tak!

Lub – jeśli tylko wypada

no,no

Połaskotać sąsiada

gili,gili

I co? I z pewnością od tej chwili nie będziemy się nudzili!

 

Muchomorki

1

Misie

2

Krasnale

3

Smerfy

4

Motylki

5

Biedronki

6

Pszczółki

7

Żabki

8

Stokrotki

grupa9

Słoneczka

sloneczka-10




Powered by Joomla!®. Designed by: joomla 1.7 templates hosting Valid XHTML and CSS.