Company Logo
slide 1 slide 2 slide 3

Szukaj

Wybierz język

Polish English French German Russian

Gościmy

Odwiedza nas 2 gości oraz 0 użytkowników.

czytamy bajkiWTOREK 05.05.2020r.

 

MUCHOMORKI

Zadanie 1

Podziel na sylaby następujące wyrazy, powiedź na jaką głoskę się rozpoczynają:

  • miś
  • piłka
  • lalka
  • skakanka
  • robot
  • samochód

Narysuj je, tak jak potrafisz.

 

Zadanie 2

 

Zaprojektuj i wykonaj zabawkę np. może to być przybornik na kredki.

 

MISIE

Zadanie 1

 

Eksperymenty z powietrzem.

 

Bulgotanie – udowadniamy ze powietrze istnieje - ustawiamy na stoliku przezroczystą szklankę napełniona wodą i dmuchamy na jej powierzchnię – na tafli wody ukazują się małe fale. Następnie bierzemy słomkę i zanurzamy ją w wodzie i wydychamy powietrze woda bulgocze.

Wytłumaczenie i komentarz dla dziecka – Wydychane przez nas powietrze ukazuje się w postaci bąbelków i wypływa na powierzchnię. Powietrza normalnie nie widać, bo jest bezbarwne , dopiero w momencie pojawiania się bąbelków możemy je zauważyć.

Gotująca się woda- możemy również pokazać dziecku powietrze w postaci pary wodnej, w momencie gdy woda się gotuje i z czajnika wydobywa się para. Jeśli pogotujemy ją dłużej możemy pokazać jak na ścianach, okapie skrapla się para wodna – skraplanie to kolejna właściwość powietrza.

Magiczny balonik - wstawiamy pustą odkręconą plastikową butelkę na 20 minut do zamrażalnika. Po jej wyjęciu na szyjkę zakładamy balonik i wstawiamy butelkę do miski z ciepłą wodą. Balonik magicznie się sam nadmuchuje.

Wytłumaczenie i komentarz dla dziecka – zimne powietrze zajmuje mniej miejsca, jego podgrzewanie powoduje że część powietrza z butelki pod wpływem ciepła rozszerza się również do balonika. Sprężanie i rozprężanie pod wpływem temperatury.

Oddychamy - dziecko przykłada sobie rączkę do buzi i robi głęboki wdech i wydech, czując na rączce przepływ powietrza. Informacja dla dziecka, że w ten sposób oddychamy, i że tlen jest niezbędny do życia. Dziecko zatyka sobie nosek i zamykają usta – sprawdza jak długo jest w stanie nie oddychać. Okazuje się że bardzo krótko – informacja dla nas, że człowiek nie potrafi żyć bez oddychania, czyli powietrze jest nam niezbędne.

Pompujemy balonik - napompowany lekko balonik, zawiązany sznurkiem lub wstążką, staramy się gnieść i nadawać mu inny kształt. Balonik bez problemu przybiera różne   kształty. Wniosek – Powietrze przyjmuje kształt pojemnika w którym się znajduje.

Latające samolociki - razem z dzieckiem, lub Rodzic wcześniej przygotowuje z kartki papieru samolociki (najlepiej kilka). Razem puszczają je tak by choć chwilę unosiły się w powietrzu – doskonałe do zabaw na dworze.

Wytłumaczenie i komentarz dla dziecka – wiatr (powietrze) unosi samolocik bym mógł latać, tak samo jak latają spadające z drzewa liście.

Powietrze bywa zanieczyszczone - można pokazać dziecku, że czasami jesteśmy w stanie zauważyć zanieczyszczone powietrze w postaci dymu z komina lub spalin z rury wydechowej samochodu. Powietrze zazwyczaj przybiera nie przyjemny zapach i zmienia kolor tak że jesteśmy w stanie je zauważyć.

Zabawa – złap bańkę - kupujemy gotowe lub robimy wodę z mydlinami i robimy bańki. To również doskonała zabawa na dwór. Warto dodać komentarz, że bańki unoszą w sobie powietrze, są leciutkie i przezroczyste. Są unoszone przez wiatr i dzięki temu latają.

Balonik i włosy - normalnie balonik przez nikogo nie podtrzymywany opada. Jednak wystarczy dobrze go potrzeć kawałkiem materiału i w połączeniu z włosami powstaje pewne czarodziejskie zjawisko.

 

Zadanie 2

 

Kolorowania wiatraczka – korzystamy z gotowej karty pracy lub tworzymy własną:

https://oddechzycia.pl/aktualnosci/darmowe-kolorowanki-do-wydrukowania-z-okazji-dnia-wiatraczka-21-listopad/

https://www.kizicolor.com/pl/wiatraki-dla-dzieci-15726/

https://oddechzycia.pl/aktualnosci/darmowe-kolorowanki-do-wydrukowania-z-okazji-dnia-wiatraczka-21-listopad/

 

KRASNALE

Zadanie 1

Złota kaczka – słuchanie wiersza E. Stadtmuller

 

Gdzieś pod ziemią

jest jezioro,

w którym skarbów

leży sporo.

 

Kwa, kwa, kwa,

kwa, kwa, kwa

złota kaczka

skarby ma.

 

Kwa, kwa, kwa

kwa, kwa kwa,

kaczka skarby ma.

 

Wielu takich

śmiałków było,

którym się to

złoto śniło.

 

Kwa, kwa, kwa

kwa, kwa, kwa

Czy im kaczka

skarby da?

 

Kwa, kwa, kwa,

kwa, kwa, kwa

czy im skarby da?

 

Lutek wielką

miał ochotę ,

by napełnić

czapkę złotem.

 

Kwa, kwa, kwa,

kwa, kwa, kwa

Czy mu złoto

szczęście da?

 

Kwa, kwa, kwa,

kwa, kwa, kwa,

czy mu szczęście da?

 

Kaczka wielkie

skarby dała,

ale zaraz

powiedziała:

 

Nie, nie, nie,

Nie, nie, nie

swoim skarbem

nie dziel się.

 

Nie, nie, nie

nie, nie, nie

skarbem nie dziel się.

 

Lutek kaczki

nie posłuchał

i zaśpiewał

jej do ucha:

 

Teraz ja

mówię: nie.

chcę z innymi

dzielić się.

 

Teraz ja

mówię: nie.

wolę dzielić się.

Zadajemy dzieciom pytania: Jaka była kaczka, czego pilnowała? Jaką radę dała Lutkowi? Czy Lutek ją posłuchał?

 

Zadanie 2

Wykonanie zadanie w WP2, 19 – Wyklejanie korony kaczki cekinami, kolorowanie kaczki. Cekiny można zastąpić dowolnym materiałem dostępnym w domu.

 

 

SMERFY

Zadanie 1

Eksperyment Wędrująca woda

Oto czego potrzebujemy: sześć szklanek, trzy barwniki spożywcze, ręcznik papierowy, woda.

Opis: do trzech szklanek nalewamy wody i każdą barwimy na inny kolor. Następnie ustawiamy szklanki w następujący sposób: pełna pusta pełna pusta pełna pusta. Z kawałka ręcznika papierowego robimy rulon – jeden koniec rulonu wkładamy do pierwszej szklanki drugi do drugiej, kolejny rulon wkładamy do drugiej i trzeciej szklanki itd.

Wyjaśnienie: woda dzięki ręcznikowi będzie wędrować ze szklanki do szklanki mieszając kolory.

 

Zadanie 2

Po wykonaniu eksperymentu proszę przeczytać dziecku jego ulubioną bajkę. Jak przeczytacie bajkę przygotujcie dziecku zadanie 21 z wyprawki plastycznej „Moja książka”. Dziecko ma za zadanie wypchnąć i złożyć książeczki harmonijkowe.

 

MOTYLKI

Zadanie 1

Wysłuchaj fragmentu utworu czytanego przez Rodzica. Następnie obejrzyj rysunki (linki poniżej) i poproś Rodzica by pomógł Tobie ułożyć rysunki w odpowiedniej kolejności. Spróbuj opowiedzieć, jak wygląda droga książki od jej napisania do momentu kiedy trafi do czytelnika.

 

Jak powstaje książka Magdalena Tokarczyk

Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają

i jaką drogę do nas przemierzają.

Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.

Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.

Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.

Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…

Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,

a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.

W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,

bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…

Recenzent poprawki nanosi sprawnie,

a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.

Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.

W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie

i tak tysiące książek powstanie.

Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.

W księgarni książkę możemy zakupić,

a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.

Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy,

ale na półkę ładnie odkładamy.

 

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/CZYTELNIK.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/DRUKARNIA.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/ILUSTRATOR.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/KSI%C4%98GARNIA.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/PISARZ.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/WYDAWNICTWO.pdf

 

Zadanie dodatkowe:

karta pracy (5-latki) Tropiciele cz.IV: zadanie ze str. 1 (kodowanie, wyróżnianie pierwszej głoski w nazwach obrazków, łączenie w pary, stopniowanie);

 

Zadanie 2

Do wykonania książki potrzebny jest papier. Skąd się bierze papier? W jaki sposób powstaje?

W lesie drwale ścinają drzewa Pnie przewożone są do tartaków, gdzie cięte są na deski. Deski przewożone są do papierni (fabryki papieru), gdzie szatkuje się je na drobne kawałki. W papierni, w kotłach wióry są gotowane i mieszane. Powstaje z nich papka. Na olbrzymich sitach odsącza się ją z wody. Na koniec walce prasują odsączoną papkę na wielką wstęgę i wysuszają ją. Tak powstały papier zwijany jest w olbrzymie bele. Papier z beli tnie się na arkusze. Na tak powstałym papierze drukuje się książki.

Spróbuj wspólnie z Rodzicem wykonać papier czerpany. Potrzebne będą: drewniana ramka, kawałek materiału najlepiej tetrowa pielucha, stare gazety, mikser, miska, woda, pudełko do którego zmieści się ramka.

Instrukcja wykonywania zadania

1.Przymocuj materiał do ramki

2.Do miski wlej wodę,

3.Potnij lub podrzyj na małe kawałki papier lub gazetę

4.Wrzuć podarty papier do miski z wodą

5.Gdy papier stanie się miękki za pomocą miksera, zmiksuj papier z wodą na gładką masę

6.Do pudełka włóż ramkę do której przymocowałeś materiał, zalej to przygotowaną wcześniej masą papierową odstaw na około 30 min

7.Delikatnie wyciągnij rankę z wody i odłóż ją do wyschnięcia na 2 doby

8.Ściągnij z materiału powstały papier

9.Gdy papier jest już całkowicie suchy, spróbuj namalować na nim okładkę z ulubionej bajki

Przed rozpoczęciem pracy możesz obejrzeć filmik znajdujący się pod linkiem

https://www.youtube.com/watch?v=Sr_0Au-_nS4

 

 

BIEDRONKI

Zadanie 1

Przeczytajmy wiersz ,,Raz na sośnie siadła pliszka” W. Ścisłowskiego i porozmawiajmy o jego treści. Przypomnijmy, że drzewa (las) dają nam papier, z którego są książki.

 

Raz na sośnie siadła pliszka

No i co wynika z tego?

Drgnęła gałąź - spadła szyszka.

No i co w tym ciekawego?

 

Szyszka była już dojrzała

- No i co wynika z tego?

Więc nasionka wyleciały.

No i co w tym ciekawego?

 

Z nasionek drzewka tam wyrosły

- No i co wynika z tego?

Cóż , po latach ścięto sosny.

No i co w tym ciekawego?

 

Z drzew papier wnet zrobiono

- No i co wynika z tego?

Dziś jest książki twojej stroną

- Dziękuj drzewom mój kolego!!

 

https://www.youtube.com/watch?v=ybeEO_5jbVo

 

Zadanie 2

 

Zabawy z papierem. Zachęcam do wykonania różnego rodzaju prac plastyczno – technicznych z wykorzystaniem materiału gazetowego, torebek po cukrze, pudełek po herbacie, rolek po papierze toaletowym itp. Spróbujmy wykonać pojazdy, roboty, zwierzęta, rośliny, budynki. Życzę wielu ciekawych pomysłów i wspaniałej zabawy. Spróbuj wykonać zadanie z Karty pracy 2, str. 31.

 

PSZCZÓŁKI

Zadanie 1

Obejrzenie filmu na temat polskich symboli narodowych.

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

 

 

Zadanie 2

Rozwiązywanie zagadek związanych z Polską.

W górach mieszka wielki ptak,

to jest Polski naszej znak.

 

Ogoniasta panienka,

miecz i tarczę ma w rękach.

Chociaż nie jest rycerzem,

to stolicy nam strzeże.

 

Biel na niej jest i czerwień,

powiewa, gdy wiatr się zerwie.

Wciągnięta na masztu szczyt,

wisi od świtu po świt.

 

Pytanie nietrudne

– to każdy przyzna:

jak się nazywa

twoja Ojczyzna?

 

 

ŻABKI

Zadanie 1

Słuchanie legendy „Wars i Sawa”.

Gdy rybak Wars wypłynął na połów, zobaczył w rzece dziwną, wielką rybę. Z ciekawości podpłynął bliżej. To nie była ryba, ale syrena. Miała ciało pięknej dziewczyny i rybi ogon. Nazywała się Sawa. Wars zakochał się w syrenie, a ona w nim. Syrena nie chciała dłużej żyć w rzece. W magiczny sposób ogon Sawy odmienił się w ludzkie nogi. Szczęśliwa para zamieszkałą w chacie nad Wisłą. Pewnego razu zapukał do nich gość. To był książę Ziemomysł, który zgubił się na polowaniu. Wars i Sawa nie wiedzieli, jak ważna osoba do nich trafiła. Z dobroci przyjęli wędrowca pod dach, nakarmili i przenocowali. Książę wyznał potem, kim jest. Podziękował szczerze za pomoc i powiedział: „Ziemie te na zawsze Warszowe zostaną”. Warszawa zyskała więc swoją nazwę, by wszyscy pamiętali o dobrym sercu Warsa i Sawy.

 

Proszę zadać dziecku pytania: Co zobaczył rybak, gdy wypłynął na połów? Co się okazało, gdy podpłynął bliżej? Jak wyglądała syrena? Jak miała na imię? Co się stało, gdy ryba i syrena zakochali się w sobie? Gdzie zamieszkała szczęśliwa para? Kto pewnego dnia zapukał do ich chaty? Jak przyjęli księcia? Jak odwdzięczył się książę gospodarzom? Od czego Warszawa uzyskała swą nazwę?

 

Syrena została symbolem Warszawy i znajduje się w herbie tego miasta. Poniższy link zawiera ilustrację herbu.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/POL_Warszawa_COA.svg

 

Zadanie 2

 

Proszę wykonać z dzieckiem flagę. Można wykorzystać kartki w kolorze białym i czerwonym lub jedną z nich pomalować farbami na czerwono. Powstałą flagę należy przykleić do plastikowej rurki lub patyczka od szaszłyków.

 

STOKROTKI

Zadanie 1

Zabawa orientacyjno – porządkowa „Słonko świeci deszczyk pada”.

Dziecko stoi przy ścianie albo w innym miejscu wyznaczonym przez rodzica. Kiedy rodzic powie: Słonko świeci!- dziecko w dowolny sposób porusza się (spacerując, biegając, podskakując) po pokoju, a na zawołanie: Deszczyk pada!- dziecko wraca na poprzednie miejsce.

 

Zadanie 2

 

Zabawa doświadczalna „Tęcza na talerzu”

Do wykonania eksperymentu potrzebujesz :Paczkę skittlesów, płaski talerz oraz wodę. Powodzenia.

https://www.youtube.com/watch?v=SfVVFCAmSmY

 

SŁONECZKA

Zadanie 1

Poznajemy literkę F, f.

  • Zapoznajcie się z obrazem graficznym litery
  • Rozejrzyjcie się po swoich pokojach czy mieszkaniach i znajdźcie przedmioty zaczynające się na literę F, f, a może znacie jakieś zwierzątka na tą literę
  • Wykonajcie kartę pracy strony 16 i 17
  • Podziel na sylaby słowa: flaga, foka, fotel, fryzjer. Policz ile mają sylab.

 

Zadanie 2

Rozwiąż zagadkę:

Kiedy błyska, gdy ulewa,
wicher wieje, łamie drzewa.
Znak, że idzie duża,
groźna, straszna … . (burza)

 

Obejrzyj bajkę, zwróć uwagę jakie zjawiska towarzyszą burzy

https://www.youtube.com/watch?v=h-Sue_2z5Uk

 

Spójrz na plakat i zobacz jak powstaje burza

https://blizejprzedszkola.pl/plakat-jak-powstaje-burza,2,7062.html

 

Burza – „to intensywny opad deszczu lub gradu, któremu towarzyszą wyładowania elektryczne w atmosferze. Zwykle przed burzą wzmaga się chłodniejszy wiatr i tworzą się chmury deszczowe. Powstają one na skutek zderzenia zimnych i ciepłych mas powietrza.”

 

JĘZYK ANGIELSKI

Dla grup: Smerfy, Stokrotki, Pszczółki, Krasnale

utrwalenie nazw kolorów

https://supersimple.com/song/whats-your-favorite-color/ (piosenka)

 

 

Dla grup: Żaki, Biedronki:

wprowadzenie słownictwa związanego z Polską

https://tiny.pl/7m2j8

(słownictwo z wymową)

 

 

Dla grup: Misie, Muchomorki, Słoneczka, Motylki:

wprowadzenie słownictwa związanego z Polską :

https://tiny.pl/7m2j8

(słownictwo z wymową)

 

RELIGIA

Obejrzyj film „Litania Loretańska” w YouTube

 

https://youtu.be/AW2FbkUj_sU

https://youtu.be/3IZDKy9qq2E

 

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

Dzień strażaka u logopedy

https://drive.google.com/…/1s_Pjnqg5BtB2DdpePkZuYWMV1…/view…

 

***************************

 

Rymowanki - wierszowanki - pokazywanki

 

Dziesięć małych małpek

Wypowiadamy słowa rytmicznie pokazując 10 palców

Hop, hop, hop.

Zginamy i prostujemy palce w rytm

Tak wesoło skacze,

Zginamy i prostujemy palce w rytm

Hop, hop, hop.

Zginamy i prostujemy palce w rytm

Stop!

Trzymamy wyprostowane palce.

Zamiast małpko tutaj stać,

Dotykamy pierwszego paluszka

Pora iść już spać.

Chowamy palec.

 

Ptaszki mają dziób, dziób, dziób

Kłapiemy dzióbkiem uformowanym z dłoni

Słonie tupią tup, tup, tup

Tupiemy

Zając skacze kic, kic, kic

Skaczemy

Mysz nie mówi nic!

Kładziemy palec na buzi.

 

**************************

 

 

Wiatraczki - ćwiczenie oddechowe

Dmuchanie w wiatraczek ręcznie zrobiony lub kupiony może być wielką frajdą. Wystarczy tylko przygotować kolorowe wiatraczki. Jak to zrobić:

https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o    

Dzieci dmuchają z różnym natężeniem, bawią się w wietrzyk, wiatr, huragan. Pamiętajmy o odpowiednim oddechu: wdech nosem, wydech ustami.

 

 

 

 

 

Muchomorki

1

Misie

2

Krasnale

3

Smerfy

4

Motylki

5

Biedronki

6

Pszczółki

7

Żabki

8

Stokrotki

grupa9

Słoneczka

sloneczka-10




Powered by Joomla!®. Designed by: joomla 1.7 templates hosting Valid XHTML and CSS.