• Drukuj

Propozycje zabaw dla dzieci z gr. X

 

 

PONIEDZIAŁEK

 

Zad 1.

 

Zabawa doskonaląca zmysły „Zgadnij co jest w torbie?” . Dziecko z zasłoniętymi oczami, za pomocą zmysłu dotyku rozpoznaje przedmioty znajdujące się pod przykryciem.

 

 

 

Zad. 2

 

Zabawa „ Zapinamy – rozpinamy” – poćwicz z rodzicami rozpinanie i zapinanie odzieży na guziki.

 

 

**********************************

PIĄTEK

Zad . 1

Ćwiczenie ortofoniczne „Miau, miau, hau, hau” – dziecko naśladuje odgłosy wydawane przez zwierzęta domowe. Ćwiczy wymowę.

 

Zad. 2

Wysłuchaj wierszy „Psie smutki” J. Brzechwy i „Kotek” J. Tuwima.

Dzieci zapamiętują i wymieniają o czym myślą i marzą zwierzęta w wierszach.

 

Psie smutki
Na brzegu błękitnej rzeczki
Mieszkają małe smuteczki.
Ten pierwszy jest z tego powodu,
Że nie wolno wchodzić do ogrodu,
Drugi - że woda nie chce być sucha,
Trzeci - że mucha wleciała do ucha,
A jeszcze, że kot musi drapać,
Że kura nie daje się złapać,
Że nie można gryźć w nogę sąsiada
I że z nieba kiełbasa nie spada,
A ostatni smuteczek jest o to,
Że człowiek jedzie, a piesek musi biec piechotą.
Lecz wystarczy pieskowi dać mleczko
I już nie ma smuteczków nad rzeczką.

 

Kotek
Miauczy kotek: miau!
- Coś ty, kotku, miał?
- Miałem ja miseczkę mleczka,
Teraz pusta jest miseczka,
A jeszcze bym chciał.
Wzdycha kotek: o!
- Co ci, kotku, co?
- Śniła mi się wielka rzeka,
Wielka rzeka, pełna mleka
Aż po samo dno.
Pisnął kotek: pii...
- Pij, koteczku, pij!
Skulił ogon, zmrużył ślipie,
Śpi - i we śnie mleczko chlipie,
Bo znów mu się śni.

 

Zwróćmy uwagę na fakt, że posiadanie zwierząt to wielka przyjemność i radość, ale to także obowiązek odpowiedzialność. Trzeba pamiętać, że zwierzęta należy karmić, opiekować się nimi oraz dbać o ich zdrowie.

 

******************************

CZWARTEK

 

Temat:"Lepimy bałwanka"

Zad. 1

Wykonanie pracy plastycznej „Bałwanek”.

Materiały: arkusz bloku technicznego w kolorze niebieskim, miska, biały klej w płynie, niewielka ilość wody, pianka do golenia, soda oczyszczona, brokat, guziki lub koraliki, pędzelek, kolorowa tasiemka, sylweta kapelusza wycięta z kolorowego papieru.

Wykonanie : rodzice wraz z dziećmi wsypują wszystkie składniki do miski i mieszają je ze sobą. Dziecko , zanurza pędzelek w „plastycznym śniegu”, malują postać bałwanka na niebieskim arkuszu.

W miejscu oczu, uśmiechu i guziczków , przyklejają czarne koraliki. Po wyschnięciu śniegu dziecko przykleja tasiemkę jako szalik i kapelusz z papieru. Nos lepimy z plasteliny.

Zad. 2

„W zagrodzie Małgosi” – bajka ortofoniczna; wiersz E. Michałowskiej.

Rodzic/ opiekun czyta wiersz, dziecko uważnie słucha.

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,

Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,

Kura gdacze; KOD, KO, DA

Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA.

Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ Ona też chce najeść się.

Owca beczy: BE, BE, BE,

Koza muczy: ME, ME, ME,

Indor gulgocze: GU, GU, GU

Krowa ryczy: MU, MU, MU,

Konik parska: PRR, PRR, PRR

A pies warczy: WRR, WRR, WRR.

I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.

Rodzic/ opiekun pyta dziecko, jakie zwierzęta można spotkać na wsi? Następnie wymienia zwierzę występujące w wierszu, a dziecko naśladuje jego głos.

Dziecko odpowiada na pytania rodzica:

- Co robi piesek? ( szczeka)

- Co robi kot? (miauczy)

- Co robi kura? (gdacze)

- Co robi kaczka? (kwacze)

 

 

 

***************************

ŚRODA

 

Temat zajęć:Bałwanek

 

Zad.1

Zapraszamy dzieci do uważnego wysłuchania opowiadania pt. „Bałwanek ” .

Rodzic wolno czyta opowiadanie, a zadaniem dziecka jest klaśnięcie zawsze wtedy , kiedy usłyszy słowo bałwanek.

 

 

„Bałwanek”

 

Na podwórku stał bałwanek. Wyglądał tak samo jak inne śniegowe ludki, ale dla dzieci, które go ulepiły, był najpiękniejszy na świecie. Wieczorem bałwanka odwiedziła Gwiazdeczka, śniegowa księżniczka. Tak bardzo spodobały jej się zabawy dzieci z bałwankiem, że postanowiła go ożywić . Pomachała swoją magiczną różdżką i odleciała.

- Mogę ruszać łapką - zauważył zdziwiony bałwanek.

- O, i nóżkami też?

- Hurra, mogę się poruszać!- ucieszył się i zaczął tańczyć, zostawiając na śniegu bałwankowe ślady.

I tak tańczył całą noc! Rankiem dzieci przybiegły do śniegowego przyjaciela. Bałwanek stał wprawdzie nieruchomo, ale w zupełnie innym miejscu niż wczoraj, co dzieci od razu zauważyły . Dokładnie obejrzały ślady zostawione na śniegu.

-Ktoś chciał nam zabrać bałwanka- stwierdził mały Maciek.

-Ale po co komu bałwanek?- Odparł starszy brat Maćka.

-Nie ma na świecie lepszego bałwanka niż nasz!- krzyknęła Ala, a bałwanek zaczął się śmiać .

-Jesteście kochani! I nie ma lepszych przyjaciół od was- powiedział bałwanek i zaczął tańczyć na śniegu a po chwili zdziwione dzieci tańczyły razem z nim.

 

 

Zad.2

Zabawa „Przerysuj obrazek”.

 

Dziecko ma przed sobą rysunek (stopień skomplikowania dostosowujemy do możliwości dziecka). Jego zadaniem jest jak najdokładniej przerysować ten obrazek na swojej kartce. Następnie wspólnie z dorosłym sprawdza, co umknęło jego uwadze.